Brev:
Søvn - er begyndt at sove markant dårligere
22. maj 2017
Alder:
3 mdr.
Søvn - er begyndt at sove markant dårligere
Kære Helen
Tusind tak for dit sidste svar, og nu skriver vi lige til dig igen. Min datter er nu ca 3,75 måneder, og lader til at trives godt. Hun er aktiv og for det meste glad i sine vågne perioder, og tager godt på (hun fuld- og friammes). Hun har aldrig haft nemt ved at sove, især om dagen og har haft alt for lange vågenperioder, hvilket vi har skrevet til dig om før.
Jeg synes hun er blevet noget bedre til at sove om natten, og er begyndt at have noget der minder om en rytme hvor hun falder i søvn som regel ml 20 og 22, og vågner ml 6 og 8. Her er der 1-2 amninger imellem som regel. Hun bliver stadig altid ammet i søvn og bliver så lagt hen i sin vugge ved siden af vores seng. Når hun vågner om natten til amning er det forskelligt om det lykkes at få hende tilbage i vuggen, eller om hun sover videre ved siden af mig i sengen. Hun vil ikke bruge sut.
Hun var faktisk begyndt at kunne sove en formiddagslur på 1-3 timer i barnevognen og som regel ca 1 time til middag og om eftermiddagen - dette varierer dog meget.
Men de sidste 4-5 dage er hun begyndt at sove markant dårligere om natten, vågner hurtigere og vil ammes og er sværere til at få til at sove igen. Ligeledes er det Så svært at få hende til at sove mere end powernaps på 10-30 min om dagen, med mindre jeg sidder med hende på skødet. Hun virker også mere "morsyg" end hun plejer. Nogle dage bliver hun jo også overtræt fordi hun ikke kan eller vil overgive sig til søvnen selvom vi prøver med amning, svøbning, at vugge hende , gå med hende i bæresele eller barnevogn osv. Og når hun bliver overtræt bliver hun ulykkelig, og det bliver en ond cirkel.
Kan det være varmen hun reagerer på, eller kan det være et udviklingsspring? Eller har du andre gode råd og tanker? Jeg vil meget gerne hjælpe hende til at få noget mere rytme, men synes det er så svært når det med søvnen ikke rigtig duer. Og det er umuligt bare at putte hende så hun selv skal falde i søvn, så begynder hun at græde efter lidt tid. og det er ikke sådan hun skal lære det!
Med venlig hilsen
Anja