Brev:
Godnat - 13 mdr.
21. maj 2017
Alder:
13 mdr.
Godnat - 13 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver i afmagt og stadig med en del håb. Min årsag er at min 13 mdr gamle dreng indenfor den sidste uge er begyndt ikke at ville sove om aftenen.
Lidt facts:
1. Vi er flyttet for 1,5 mdr siden og har i måned boet et helt 3. sted grundet vi ikke har vi færdige med huset. Vi bor nu i huset men stadig i en hel del flytterod, og ja måske også lidt (meget) stress over vi ikke har tiden til at ordne det - min mand især har en kort lunte for tiden, han er presset ( en af årsagerne er at han ikke sover) primært fordi vi gerne vil på plads så lillemanden får ro - ja et lille dilemma men med stor betydning.
2. Jeg har ikke kunne nedtrappe amning som ønsket for i det jeg skrev til dig ændrede han ALT hvad vi kender af de sædvanlige putteritualer og ja vil nu ikke sove.
3. Han er flyttet stue i vuggestuen for 2 uger siden, og der er kommet 5 nye børn og 2 nye pædagoger udover de 2 som han kender i forvejen.
4. Vi har ikke gardiner i vores hus endnu, der er derfor meget lyst, vi har dog købt en sengehimmel til ham så vi kan skærme ham fra lyset.
5. Lige præcis idag fik han konstateret skoldkopper
6. Jeg har læst din bog om søvn flittigt
Vores dag er således:
Vågner 06.00 og morgenmad 0630
Kl 08.00 går vi en lille omvej på vej over i vuggestue igennem parken, hvor han spiser en lille snack.
Så er han i vuggestue fra 0830 - 16/1630 og følger deres planer. Her tager han en lur fra kl 1130/12 og så 2-3 timer frem. I weekenderne sover han 1-2 timer max i dette tidsrum, nogle få gange skal han have en til lur om eftermiddagen.
Han hentes af far, som hygger med ham indtil der skal laves aftensmad klar til 1800.
Vi spiser til 1830 ca. Og herefter får han et bad. Vi prøvede at gøre det hveranden dag kun, men nu er vi tilbage med hver dag - er det at foretrække?
Kl. 19 får han læst godnathistorie og får lidt aftengrød ( vi læser det i vores seng) jeg ammer ham, og putter ham over i vores seng som også er i vores soverværelse.
Han sover pt. Så et kvarter og herefter er han vågen 1-3 timer frem.
I dette tidsrum går vi frem og tilbage hver 3. Minut og siger godnat skat, kan du ligge dig ned og sove og kysser ham og går ud. Hvis han græder sider vi derinde til han er i ro og ja så forfra.
Jeg tænker mange faktorer kan spille ind flytning, varme, lys, sygdom mm. Men er der der noget jeg overser?
Jeg ender også i disse lange træk at amme langt mere end jeg ønsker, men vil simpelthen ikke trappe ned nu hvor han viser tegn på at han slet ikke er på toppen.
En anden ting, hvornår er det bedst at de sover på eget værelse? Jeg har sådan en dyrisk ting at det er bedst vi sover sammen allesammen, men ved ikke om det er optimalt?
Håber du kan hjælpe Helen.