Godnat - 13 mdr.

21. maj 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Godnat - 13 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver i afmagt og stadig med en del håb. Min årsag er at min 13 mdr gamle dreng indenfor den sidste uge er begyndt ikke at ville sove om aftenen.

Lidt facts:

1. Vi er flyttet for 1,5 mdr siden og har i måned boet et helt 3. sted grundet vi ikke har vi færdige med huset. Vi bor nu i huset men stadig i en hel del flytterod, og ja måske også lidt (meget) stress over vi ikke har tiden til at ordne det - min mand især har en kort lunte for tiden, han er presset ( en af årsagerne er at han ikke sover) primært fordi vi gerne vil på plads så lillemanden får ro - ja et lille dilemma men med stor betydning.

2. Jeg har ikke kunne nedtrappe amning som ønsket for i det jeg skrev til dig ændrede han ALT hvad vi kender af de sædvanlige putteritualer og ja vil nu ikke sove.

3. Han er flyttet stue i vuggestuen for 2 uger siden, og der er kommet 5 nye børn og 2 nye pædagoger udover de 2 som han kender i forvejen.

4. Vi har ikke gardiner i vores hus endnu, der er derfor meget lyst, vi har dog købt en sengehimmel til ham så vi kan skærme ham fra lyset.

5. Lige præcis idag fik han konstateret skoldkopper

6. Jeg har læst din bog om søvn flittigt

Vores dag er således:

Vågner 06.00 og morgenmad 0630

Kl 08.00 går vi en lille omvej på vej over i vuggestue igennem parken, hvor han spiser en lille snack.

Så er han i ...

Annonce

... vuggestue fra 0830 - 16/1630 og følger deres planer. Her tager han en lur fra kl 1130/12 og så 2-3 timer frem. I weekenderne sover han 1-2 timer max i dette tidsrum, nogle få gange skal han have en til lur om eftermiddagen.

Han hentes af far, som hygger med ham indtil der skal laves aftensmad klar til 1800.

Vi spiser til 1830 ca. Og herefter får han et bad. Vi prøvede at gøre det hveranden dag kun, men nu er vi tilbage med hver dag - er det at foretrække?

Kl. 19 får han læst godnathistorie og får lidt aftengrød ( vi læser det i vores seng) jeg ammer ham, og putter ham over i vores seng som også er i vores soverværelse.

Han sover pt. Så et kvarter og herefter er han vågen 1-3 timer frem.

I dette tidsrum går vi frem og tilbage hver 3. Minut og siger godnat skat, kan du ligge dig ned og sove og kysser ham og går ud. Hvis han græder sider vi derinde til han er i ro og ja så forfra.

Jeg tænker mange faktorer kan spille ind flytning, varme, lys, sygdom mm. Men er der der noget jeg overser?
Jeg ender også i disse lange træk at amme langt mere end jeg ønsker, men vil simpelthen ikke trappe ned nu hvor han viser tegn på at han slet ikke er på toppen.

En anden ting, hvornår er det bedst at de sover på eget værelse? Jeg har sådan en dyrisk ting at det er bedst vi sover sammen allesammen, men ved ikke om det er optimalt?

Håber du kan hjælpe Helen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København