Brev:
Nulrer fingre ved sovetid
14. maj 2017
Alder:
23 mdr.
Nulrer fingre ved sovetid
Hej Helen
Vores lille dreng på knap 2 år sover stadig i sin seng i vores soveværelse. Det trives vi alle tre rigtig godt med, men vi har dog en udfordring, når det kommer til putningen, og vi håber, at du kan hjælpe os lidt på vej.
Vores lille Hector er nemlig dybt afhængig af at pille ved vores fingre, når han skal sove. Der bliver bøjet, trukket, nulret og så videre, i forskellig grad fra at holde blit til næsten at brække en finger på os alt efter, hvor klar han er til at overgive sig til søvnen. Tager vi hånden til os - også bare for at bladre i en bog - bliver han dybt ulykkelig.
Lige nu er putteritualet, at vi langsomt sætter farten ned i timen op til, at han skal sove. Når vi kommer ind i soveværelset, bliver han sat ned i sin seng, som står ved siden af vores, og han lægger sig selv til rette med sin sut og bamsen Theo. Jeg (eller far, vi skiftes) sætter mig på sengen og finder godnatbogen frem. Når jeg har sat mig, vil han straks have hånden. Jeg læser, synger tre sange, og nogle gange falder han i søvn hurtigt, og andre gange kan det tage op til en time, hvor jeg så bliver siddende ved siden af og enten er stille, snakker lidt om dagen eller synger sangene igen.
Det er egentlig okay, men han er bare sommetider så voldsom ved mine fingre. Og jeg er begyndt at blive træt af, at han er så afhængig af den. Han bruger hånden på samme vis, når vi sidder sammen i sofaen og ser tegnefilm lige når han kommer hjem fra dagplejen. Han er glad for at putte, og det skal være med Theo og en finger, der bliver nulret.
Vi var ellers kommet rigtig godt i gang med stryge-tøj-metoden, men lige pludselig er han vendt igen. Måske er det fordi, han bruger det til at kræve os helt tæt på. Men det fungerer bare rigtig dårligt, så vi vil gerne finde en måde at imødekomme hans behov uden det er ved hjælp af vores hånd.
Hvordan vænner vi ham til noget andet? Er der en blidere metode end en kold tyrker?
Han er meget glad for sin bamse og kan godt sove til middag i dagplejen uden en hånd, dog med det problem, at han kun sover halvanden time, og det er sandsynligvis fordi han vågner og ikke kan komme videre til næste runde uden en finger.
Med venlig hilsen
Hectors mor og far