Nulrer fingre ved sovetid

14. maj 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Nulrer fingre ved sovetid

Hej Helen

Vores lille dreng på knap 2 år sover stadig i sin seng i vores soveværelse. Det trives vi alle tre rigtig godt med, men vi har dog en udfordring, når det kommer til putningen, og vi håber, at du kan hjælpe os lidt på vej.

Vores lille Hector er nemlig dybt afhængig af at pille ved vores fingre, når han skal sove. Der bliver bøjet, trukket, nulret og så videre, i forskellig grad fra at holde blit til næsten at brække en finger på os alt efter, hvor klar han er til at overgive sig til søvnen. Tager vi hånden til os - også bare for at bladre i en bog - bliver han dybt ulykkelig.

Lige nu er putteritualet, at vi langsomt sætter farten ned i timen op til, at han skal sove. Når vi kommer ind i soveværelset, bliver han sat ned i sin seng, som står ved siden af vores, og han lægger sig selv til rette med sin sut og bamsen Theo. Jeg (eller far, vi skiftes) sætter mig på sengen og finder godnatbogen frem. Når jeg har sat mig, vil han straks have hånden. Jeg læser, synger tre sange, og nogle gange falder han i søvn hurtigt, og andre gange kan det tage op til en time, hvor jeg så bliver ...

Annonce

... siddende ved siden af og enten er stille, snakker lidt om dagen eller synger sangene igen.

Det er egentlig okay, men han er bare sommetider så voldsom ved mine fingre. Og jeg er begyndt at blive træt af, at han er så afhængig af den. Han bruger hånden på samme vis, når vi sidder sammen i sofaen og ser tegnefilm lige når han kommer hjem fra dagplejen. Han er glad for at putte, og det skal være med Theo og en finger, der bliver nulret.

Vi var ellers kommet rigtig godt i gang med stryge-tøj-metoden, men lige pludselig er han vendt igen. Måske er det fordi, han bruger det til at kræve os helt tæt på. Men det fungerer bare rigtig dårligt, så vi vil gerne finde en måde at imødekomme hans behov uden det er ved hjælp af vores hånd.

Hvordan vænner vi ham til noget andet? Er der en blidere metode end en kold tyrker?

Han er meget glad for sin bamse og kan godt sove til middag i dagplejen uden en hånd, dog med det problem, at han kun sover halvanden time, og det er sandsynligvis fordi han vågner og ikke kan komme videre til næste runde uden en finger.

Med venlig hilsen
Hectors mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor