Brev:
Natteroderi - 10 mdr.
10. maj 2017
Alder:
10 mdr.
Natteroderi - 10 mdr.
Kære Helen.
På forhånd undskyld hvis det hele er lidt rodet, men jeg er så træt… træt, træt træt og jeg har været det i 10 mdr.
Vores lillebror har siden november været sløj og syg on/off. Været plaget af lungebetændelse, astmatisk bronkitis, falsk strubehoste, mellemørebetændelse og væske på ørerne og for 1,5 mdr fik han lagt dræn. Alt dette påvirker jo selvfølgelig hans nattesøvn og hans tremmeseng står permanent med hævet hovedgære. Jeg har ikke tal på hvor mange nætter jeg har måtte sidde i en lænestol med ham og sove. Da han fik lagt dræn havde vi 14 dage med kun 1-2 opvågninger og natten, men så fik han hoste igen… Det er som om han bare skal se et barn med snotnæse i storesøsters børnehave så hopper virus på ham.
Vi render til vores læge jævnligt og han er så medfølende og håber da også på at vejret snart bliver bedre og lillebror han blive helt på toppen igen. Han siger vi skal give ham panodil når det er værst med hoste/snot/flåd fra ørerne/ og det gør vi så en gang imellem når det er helt skidt….
MEN når lillebror er på sit friskeste så er vores nætter fortsat af Pommern til! Jeg er så træt.
Vi skiftes til at putte ham med en flaske ca. 200 ml, har meget de samme ritual, ca. 19.45. Nogle dage tager det 20 min, fra vi starter til han sover, i dag tog det 1,5 time. Han bliver efter flasken puttet i sin egen seng på eget værelse, der han har sovet siden 4 mdr. Han ligger så fint og putter med sin bamse mens vi synger godnatsang, men herefter begynder han at karte rundt i sengen, sætter sig op, rejser sig op, snakker, og vil gerne op, men er sjældent ked. Bliver det kun hvis vi går fra værelset. Vi lægger ham ned, sidder lidt og tysser og holder en rolig hånd på ham/hos ham/ holder i hånden og sådan fortsætter det indtil han giver sig.
Vores nætter består af 6-8 opvågner, hvor han græder, sidder/står op i sengen og vil gerne op. Jeg lægger ham ned, putter ham og nusser ham lidt til han falder i søvn, jeg går i seng, men ofte efter 5-15 min så kalder han igen og sådan kan vi få et par timer til at gå! Hvis jeg tager ham op så falder han nogle gange til ro andre gange bliver det bare værre og så er det kun en flaske der kan give ro igen.
Han har længe, ca. 4 mdr., kun fået een flakse om natten og den har indtil for 1 mdr siden ligget mellem kl. 2-4. Men nu han melder sig tidligere og tidligere. Nærmere kl. 23-24. Og nogle nætter vil han helt tydeligt også gerne igen kl. 4.
Jeg har forsøgt at skifte modermælkserstatningen ud med kamillethe, det tog han gerne, men han meldte sig bare endnu hurtigere igen. Han bliver helt hysterisk hvis jeg tilbyder ham vand i flaske eller på kop.
Storesøster har altid sovet godt og sov igennem fra 8 mdr. Vi har forsøgt samme metoder, men ro, drosle-ned-tid, godnatsang og væren tilstede som med hende.
Lillebror er en stor dreng (5 kg ved fødslen og har fulgt egen kurve siden) og har ikke ernæringsmæssigt brug for den flaske om natten, men jeg kan slet ikke overskue at tage fat på den ”kamp” at komme af med den, fordi vi i forvejen sover så lidt/dårligt om natten.
Vores dag se ca. sådan ud:
6.30 vi vågner og står langsomt op, vækker storesøster kl. 7.
7.30 morgengrød og fingrefrugt.
9.30 formiddags frugt og bolle
10.00-11.30 sove lur ofte med 1-2 opvågner med gråd.
12.00 frokost, rugbrødshapser, kogt grønt eller mos
14.00 frugt og grød
14.30-15.30 sove lur
16.15 lidt frugt eller grave grønt sammen med søster efter børnehaven
17.45 aftensmad
18.45 vi gør sengeklar sammen med storesøster.
19.45 flaske og putte.
23-30 flaske
Hvorfor sover han så dårligt? Er der noget vi overser? Hvordan pokker kommer vi af med det spiseri om natten?
Kærlig hilsen
ZZZZZZzzzzzz