Aften og natteroderi

7. maj 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Aften og natteroderi

Hej Helen

Så er vi her igen - for vi ved snart ikke vores levende råd.

Vi har store problemer med søvn og putning af vores dreng på 5 mdr. For nemhedens skyld deler vi det lidt op.

Putning i barnevogn:
Han bliver meget nemt ked af det når vi lægger ham i barnevognen - men når vi triller den på ujævnt underlag tager det normalt få min så sover han - er der så ok han bliver ked af at komme ned i barnevognen? Efter 30-50 min vågner han og skal altid vugges videre - nogle gang kan denne vugning tager op til 30-40 min!

Andre gange lykkedes det slet slet ikke og han bliver taget op - er det ok med han alder både at trille ham i søvn og skal vugges så meget? Hvordan kommer vi konkret ud af det? For det er jo en kæmpe stresssitustiob konstant at skal gå og lytte til babyslarmen hvornår man skal styrte ud til barnevognen for at forsøge at nå at fange ham inden han vågner så meget op at han ikke er til at få videre i søvnen.

Står man og vugget fra 30 min vågner han stadig op. Går man med ham på alm vej og ikke ujævn vej eller græs så falder han ikke i søvn men bliver ved med at græd???

Aftenputningen:
Vi har den sidste uge begyndt at lave lidt rytme.
Nattøj på, amning i stuen, sang i stuen og godnat, i soveværelse og ligge i armene og sang hvor vi sidder ned. For at komme væk fra at skulle gå rundt og nærmest hoppe for at få ham til at sove.
Det betyder nu, at han enten græder med det samme vi går ind i soveværelse eller hvis vi begynder at synge godnatsangen der inde.
Her til aften kørte han så meget op at han brækkede sig af det.

I starten af ugen tog der 30 min at putte med op ned i sengen - tages op når han blev ned af det og lagt igen når han var rolig.
Tilsidat faldt han tit næsten i søvn i vores armen og lægges derpå i sin seng - hver anden gang opdagede han måske hvor han var.
Men som sagt - nu går det helt galt. Og vi forsøger jo bare at ligge ham således at han opdager hvor han her - men det går halt amok???

Er det ok at gå rundt og vugge og nønne ham hen - men så lægge ham lige før han sover? Bliver han ked af det - så op igen og gå rundt og vugge og nønne - eller er det dette vuggen og gåen med vi skal væk fra - men HVORDAN?? Han falder jo kun til ro med dette? Bare det vi sætter os ned gør han ikke falder til ro??

HJÆLP - vi bryder os ikke om putning er en kamp med et grædende barn.
Og vi vil heller ikke have at amning er en del af putterituslet inde i soveværelse - det synes vi skal være i stuen / for vi har store problemer nok med at amning er en søvnassociation (de nedenfor).

Nat/amning om natten:
Vores dreng kan nogle gang tage et stræk om aftenen på ca 20-23.30 mellem amning og opvågning ellers er normalen 2 timer mellem amningerne hele natten i gennem og 1,5 time fra han er lagt i sengen ...

Annonce

... til han vågner igen.
En aften-nat kan se sådan ud:
Ammes ca 19.45, Puttet og sover ca 20.30, vågner for mad 23/23.30, vågne igen ca 1 og ammes, ca 2.30 og ammes, igen 4 ammes, 5.30-6 ammes igen og sover indtil ca 7 hvor han også ammes.
Da mor er ved at være SÅ brugt har hun længe bare tage ham over til os og liggende amning - men synes næste det har gjort det hele værre.
Så nu forsøger hun virkelig at sidde op og lægge tilbage - men
Tit omkring 4/5 må hun kapitulere og han ligger ved os det sidste af morgenen.

Vi har i en længere perioder forsøgt med smagsprøver med grød fordi vi tænker jeg måske har svært ved at mætte ham - men dette uden den store succes. Nu sidder han bare med helt lukket mund!
Han tager ej heller flaske eller sut - så mor bliver brugt til det hele og er virkelig ved at være brugt!

En CA dag kunne se sådan ud:

Godmorgen kl 7, ammes i sengen inden vi står op.

Ca 8/8.30 begynder han at pylre og han ammes. Nogle gange falder han i søvn og kommer efterfølgende i barnevognen eller også puttes han i barnevognen og trilles. Sover ca 8.45/9.00

Sover 30-40 min og vippes - forsøger at holde på at luren skal vare ca 1,5-2 timer.

Ca 10.30/11 smagsprøver af grød og vand af kop. Pt kommer der INTET ind.
Ammes efterfølgende.

Kan holdes vågen omkring 1,5 time - nogle gange.

Ca 12.00/13.00 ammes og puttes som ovenfor.
Igen forsøger jeg med div vip og vug at holde luren på 1,5-2 timer.

Ca 15 ammes når han står op

Hente storebror

Ca 16.30/17 ammes og puttes som ovenfor.
Sover normalt ca 30-40 min og tages op ved første opvågning, ca omkring 17.30/18.15

Ca 18/18.30 tilbydes smagsprøve af grød - pt ryger der INTET ind.
Ammes efterfølgende

Ca 19 ammes

Nattøj mm på og Ca 19.30/20.00 ammes og vi starter putning
Normalt sover han ca 20.30/21.

En nat kan feks se sådan ud:amning kl 23, 00.30, 3, 5, 6.00 og vågner så kl 7.00.

Når han vågner om natten kan han ikke trøstes i sengen han skal op og for det meste skal han lægges til før end han falder til ro? Men minimum op og vugges og gåes rundt med.
Han bruger IKKE sut.
Vi tænker pt vi bøvler med atvores dreng har søvn associationer både med amning, vugning og at gåes med - HJÆLP energien er helt i bund.

Han gylper en del i dagtiden.

Hjælp - hvad gør vi i alle disse situationer med søvnen? Og hvordan kommer vi godt igang med rigtig mad når vores dreng bare sidder med lukker mund? Det skal siges han er VOLDSOMT interesseret i vores mad og kigger og kigger efter det, griber ud efter det og forsøger at smage på det - men når det kommer til grød er den en anden sag. Ej heller agurk eller andet i hånden vil han.???

Vi glæder os til at høre fra dig / for vi ved snart ikke vores levende råd.

Med venlig hilsen
de trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre