Brev:
3 mdr. og vågner efter 30-45 minutter
30. april 2017
Alder:
3 mdr.
3 mdr. og vågner efter 30-45 minutter
Hej Helen
Jeg har her på det sidste skrevet en del til dig angående min 12 uger gamle datters søvn og nu kommer der lige et par spørgsmål mere.
Jeg har i noget tid haft problemer med at få puttet hende om dagen, men det går bedre :)
Mit problem er så nu, at hun om dagen vågner efter 30-45 minutters søvn - hun har åbenbart svært ved at komme i den dybe søvn.
Uanset om hun sover i barnevognen, i sengen, på sofaen eller i mine arme, så vågner hun ofte efter 30-45 minutter og jeg har herefter svært ved at få hende til at sove videre.
Når hun ligger i vognen, så står jeg klar til at vugge hende videre i søvnen, men det hjælper ikke altid. Hun bliver ked af det og tager jeg hende ikke op, så slår hun over i hysteri.
Hvis jeg går tur med vognen, så vågner hun også selvom vognen kører.
Hvis hun sover ved mig, så kan jeg få hende til at sove videre, hvis hun får lov til at sutte lidt på mit bryst - hun vil ikke tage sut. Hun bliver tit ked af det når hun vågner og giver jeg hende ikke brystet, så bliver hun så sur, at hun vågner helt og så sover hun slet ikke videre. Jeg tror ikke det er så hensigtsmæssigt, at hun får lov til at sutte på brystet uden det er pga mad, men jeg prioriterede hendes søvn i de situationer.
Hvad er dine tanker om det og har du nogle gode råd til hvordan jeg kan hjælpe hende videre i søvnen?
Jeg ved ikke, om problemerne med den dyne søvn kan have noget med hendes udvikling at gøre? Vores egen sundhedsplejerske siger, at hun er langt fremme og gør tingene ret tidligt. Allerede da hun var 8-9 uger vendte hun sig fra mave til ryg og her fra hun var omkring 9-10 uger begyndte hun at række bevidst ud efter sit legetøj, tage fat i det og prøve at få det i munden.
Hun er en meget bevidst pige, der meget tidligt var nysgerrig på verden og tydeligt sluger mange indtryk til sig i løbet af dagen.
Noget andet - om natten (slut nat/tidlig morgen) har jeg her på det sidste oplevet, at hun er meget urolig. Hun småklynker, basker med armene og vrider hovedet fra side til side imens hun har lukkede øjne. Jeg tænker hun drømmer, kan det passe? Hun er to gange vågnet op med en ny slags gråd, som jeg ikke har hørt før. Nærmest som hvis hun havde drømt noget ubehageligt.
Jeg glæder mig til dine svar :)
Hilsen Jeanne