Fælles putning

27. april 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Fælles putning

Kære Helen

Endnu engang mange tak for rigtig gode svar på alle vores spørgsmål.

Denne gang handler det om, hvordan vi rent praktisk får puttet begge børn på samme værelse.

Det lykkedes (på helt udramatisk vis) at få afskaffet lillebrors natflaske (den han normalt fik kl 3/4 om natten). Så nu får han flasker kl 20, 23/24 og igen kl 13/13.30. Så vi begynder, at forberede os på hvordan vi lærer børnene at sove sammen.

Storesøster (der fylder fire år til sommer) er helt med på ideen. I hvert fald i teorien.
Vi er lidt spændte på, hvordan hun reagerer, når det ikke længere kun er snak.

Hun blev lidt ked af det, da hun så lillebrors "store" seng (en alm tremmeseng) og sagde, at hun også ville have sådan en stor seng (hendes er en alm lav juniorseng med sengehest).
Derfor har vi købt en såkaldt halvhøj juniorseng til hende med forhæng under, så hun også har en høj seng (endda med hule under). Dette også lidt i håbet om, at hun lettere køber ind på det nye setup - for det er jo sådan, at vi lige nu skiftes til at sove med hvert barn. Én af os sover med lillebror i dobbeltsengen og én på en madras ved siden af storesøster på hendes værelse.

Men tanken er at begge børn skal sove i deres egne senge i børneværelset. Dog lige ved siden af hinanden, så de kan høre og se hinanden. Så storesøster får sin nye seng, når lillebror flytter ind til hende. På den måde bliver den også en markering af, at hun er den store med en flot storesøster-seng, som sover med lillebror i stedet for far eller mor.

Vi vil selvfølgelig tale med hende om, at hun altid kan kalde på os, hvis der er noget. Og så vil vi have en klap-sammen-madras liggende derinde, som ...

Annonce

... vi kan hive frem, hvis det kokser, og vi får brug for at være derinde alligevel.

Storesøsters putteritual er; tisse, nattøj, tandbørste og så lidt leg / snak og en bog (med mor eller far).
Lillebrors putteritual er; vaskeklud eller bad, nattøj, nusse/hygge på pusleplads, kommer i sovepose på soveværelset og derefter flaske og godnat (med mor eller far). Men han falder normalt i søvn i vores arm og derefter lagt.

Så mine spørgsmål lyder - har du en ide til, hvordan vi rent praktisk bærer os ad? Skal vi prøve at finde en kombination og dermed et nyt fælles putteritual?
Og hvordan vænner vi begge børn til at falde i søvn "uden" os? Sådan rent fysisk.

Altså vi (en af os) vil fortsat gerne være på værelset hos dem, til de sover. Men storesøster er vant til at blive holdt i hånden (så falder hun i søvn på max 5 min), og lillebror er vant til at falde i søvn i armen (også i løbet af et par minutter).

Hvordan tænker du, at vi rent praktisk griber det an?
Vi er lidt nervøse for gråd og protester. Mok mest fra den store. Den lille vil formentlig hurtigt kunne vænne sig til det nye, men der vil jo være en overgangsperiode (med op / ned-metoden), som jo vil forstyrre storesøster.

Til info regner vi med at flytte lillebror ind til storesøster, når han er cirka 9 måneder (midt maj). På den måde når vi forhåbentlig at få en god rutine frem til sommerferien i juli, hvor vi skal være afsted hjemmefra to uger, og her skal alle sove sammen. Og efter ferien er vi begge tilbage fra barsel, og lillebror begynder i vuggestue, så her vil vi helst ikke indføre en masse nyt.

Vi glæder os meget til at høre dine tanker.

På forhånd tak.

Bedste hilsner
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor