Den svære putte- og soverutine

19. april 2017

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Den svære putte- og soverutine

Kære Helen

Som de fleste andre forældre har jeg og min mand i perioder temmlig svært ved at greje, hvordan vi bedst muligt skaber gode rammer for vores datters putning og sovning i løbet af natten.

Lige nu befinder vi os i en periode, hvor vores datter endnu engang har smidt soverutinen ud med badevandet. Vi er egentlig temmelig omstillingsparate og har en grundlæggende tro på at tryghed er vejen frem. Men lige nu aner vi faktisk ikke, hvad der er bedst.

Siden i sommer, hvor vores datter fyldte 1 år, har hun i det store og hele sovet ret godt, så det er egentlig ikke så meget mangel på søvn der er vores udfordring. Der er imidlertid meget stor forskel på hvad der virker når hun skal sove, og jeg har ret svært ved hele tiden at lave om på, hvordan hun falder i søvn. I efteråret, hvor vi var kørt helt nedover at hænge ind over tremmerne i hendes seng, mens vi messede shh shh i halve og hele timer, besluttede vi os for at lære hende at falde i søvn selv. Måske fordi hun ikke var større og hendes bevidsthed endnu ikke så udviklet, gik det over alt forventning. Efter 2 dage lagde hun sig ned efter en lille sang og faldt i søvn på 5 minutter. Det var fantastisk at opleve hende have nok tryghed til at lægge sig til at sove ved lyden af mor og far i køkkenet.

Pludseligt en dag efter et par måneder gjorde hun oprør. Nægtede sin egen seng, skreg og græd ulykkeligt. Vi troede hun bare havde brug for ekstra ro og tryghed et par dage til at finde tilbage til den gamle rutine, men nej. I en måned hang vi endnu engang indover sengen, messede shh shh, sang, nussede, lod være med at nusse når hun trak sig væk og ville være alene, i det hele taget begyndte hun at sende forskellige signaler.

I januar to vi tyren ved hornene igen. Denne gang tog det lidt flere dage før hun igen kunne falde i søvn selv. Vi har aldrig praktiseret godnat og sov godt, men har forvisset hende om at vi var der, når hun havde brug for os. Hun har aldrig grædt sig i søvn. Falde i søvn selv holdt ved en god måneds tid. Ligesom sidst skiftede hun brat stil en aften. Græd og var ulykkelig. Hun var ganske ...

Annonce

... utrøstelig og det eneste der nu virkede, var at lade hende falde i søvn i vores seng. Så gjorde vi sådan et stykke tid. Jeg har dog hele tiden gerne have hende til at sove i egen seng, så efter en måneds tid kom hun over i egen seng. Det accepterede hun, dog noget modvilligt. Vi kunne på ingen måder forlade soveværelset før hun sov, så siden februar har vi ikke kunnet lade hende falde i søvn selv.

Nu er vi så her, hvor egen seng igen ikke duer. Hun kaster bamser og dyne og pude over i vores seng, når vi forsøger stille og roligt at lægge hende i egen seng. Vi har siden efteråret brugt nøjagtig samme rutine hver aften. Nattøj på kl. ca 19. Ind i mor og fars seng og læse den samme bog. Herefter over i egen seng og synge samme sang. Visse aftner accepterer hun rutinen og kravler gerne over i egen seng. Men mor og far skal være der, til hun sover. Men mange aftener vil hun ikke, og jeg bryder mig ikke om at se hende være helt opløst i gråd og være bundulykkellg når hun skal til at sove, så de aftner hvor egen seng er no go, falder hun i søvn i vores seng. Den sidste uge er hun begyndt at vågne med et sæt midt om natten, græder meget ulykkeligt og vil over til mor. Hun kommer over og falder i søvn og sover hos os resten af natten.

Jeg kan slet ikke finde hoved og hale i, hvordan vi får nogenlunde styr på situationen. Hun er en bestemt dame, som ikke hælmer før hun har fod på situationen. Derfor er jeg også noget modvillig overfor at lade hende falde i søvn i mors og fars seng, blive løftet tilbage i egen seng, for blot at vende tilbage til mors og fars seng senere på natten. Jeg kan ikke se, hvordan vi med fast hånd og insisteren kan vende tilbage til at hun selv falder i søvn. Og da hverken jeg eller min mand er super fans af samsovning, er vi begge lidt flossede i nervekanterne.

Slutteligt vil jeg nævne at vores datter trives rigtig godt og har en helt normal udvikling. Hun er 21 måneder, vejer knap 15 kilo, snakker, griner og leger mange forskellige lege både alene og med andre. Hun er motorisk rigtig godt med.

Jeg ser frem til at høre fra dig og få lidt input til vores situation.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke