Brev:
Søvn og rutiner
19. april 2017
Alder:
4 mdr.
Søvn og rutiner
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. putning af vores søn.
Han er nu ca. 4,5 måneder og putningen foregår stadigvæk ved at sidde med ham i armen og hoppe på en pilatesbold. Ofte græder han men hvis vi ikke hopper med ham så græder han meget mere. Sådan foregår det både til lure om dagen og putning til nat.
Vi er nu kommet dertil at vi (specielt jeg) ikke kan holde til denne måde at putte ham på længere- vores ryg og skuldre kan ikke mere. Vi vil derfor meget gerne væk fra denne vane men jeg er også bekymret for at han så vil græde sig selv i søvn hvis vi ikke hopper med ham. Tænker du at vi gradvist skal hoppe mindre og mindre med ham eller skal vi bare sætte os med ham i favnen og lulle ham i søvn, selvom det nok er med en del gråd til følge? Han bliver desværre ikke døsig når jeg ammer ham (kun om natten), nærmere tværtimod, han får ekstra energi af at få mælk, ellers var det oplagt hvis jeg kunne ligge mig med ham men det virker desværre ikke.
Derudover er han ved at vokse ud af både sin lift og sin bedside seng som han sover i om natten. Vi vil derfor stille hans tremmeseng ind ved siden af vores seng indenfor nærmeste fremtid. Er det dumt at ændre på måden at putte på og hans seng samtidig? Det skal lige siges at tremmesengen ikke er helt fremmede for ham da jeg tit ligger ham i den med lidt legetøj hvis jeg lige skal ordnet noget.
Barnevognen har han aldrig været rigtig glad for og vi kan ikke ligge ham og gå med ham hvor han falder i søvn. Han skal altid falde i søvn i armen ellers græder han sig selv i søvn, og så tænker jeg at barnevognen aldrig bliver særlig tryg for ham hvis vi lader ham ligge og græde. Men det ville lette min ryg og skuldre hvis det kunne lade sig gøre engang. Vores sundhedsplejerske mener at han har meget behov for tryghed og at det er typisk for hans alder.
Du har tidligere skrevet at jeg skal fokusere på dagen inddelt i aktive perioder og perioder hvor han skal sove og det har virkelig hjulpet. Men han sover dog ofte kun 40 min. Hvor han er umulig at få til at sove igen, så det er ikke altid at det er nok for ham med 3 lure om dagen men vi arbejder stadig derhen ad ☺
Om natten vågner han konsekvent ved 3-4 tiden og er meget urolig. Han vågner herefter ca. hver halve time. Vi har prøvet at putte ham senere om aften men her sker det samme og resultatet er endnu mindre søvn. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham til at få lidt bedre søvn sidst på natten?
Vores dag ser nogenlunde sådan her ud:
Kl. 6-6.30 Står op
Kl. 7.30-8 Ammes og puttes til lur
Står op efter ca. 40 min hvor han ikke vil sove videre.
Kl. 10-11 ammes og puttes igen
Denne lur kan vare alt fra 40 min til 2 timer
Kl. ?? står op og får lidt grød. Når han bliver træt ammes og puttes han igen. Denne lur er ofte også kort og han vil ikke sove videre.
Evt. dagens 4. Lur som også er kort.
Kl. 19.30-21 ammes og puttes til nat.
Ammes i løbet af natten.
Han sover 1 af dagens lure i barnevogn og resten i slyngevugge. Engang kunne han sove alle lure i sin barnevogn og jeg kunne nøjes med at trille en tur med ham, men nu vil han kun være i armen når han skal falde i søvn. Kan det være fordi han er mere tryghedssøgende? Og er det noget han vokser fra igen?
I dit tidligere brev skrev du lidt om High need baby og vi har selv spekuleret meget på om det er tilfældet hos os, ikke for at få en betegnelse på men måske for at vi kan blive lidt klogere på hans adfærd. Jeg er dog overbevist om at 19 ugers tigerspringet driller os for tiden, som jeg synes han har reageret kraftigt på- det er heldigvis ved at være overstået tror jeg. Ved du om High need babyer reagerer kraftigere på tigerspring? Jeg synes vores søn har reageret kraftigt på alle tigerspring.
Kærlig hilsen
En træt mor :-)