Vil du lære at sove selv?

14. april 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Vil du lære at sove selv?

Hej Helen,

Sikke dejligt mange gode svar du har givet til alle os bekymrede forældre. Det er virkelig prisværdigt.

Vores dreng på 9 mdr. har siden fødslen ikke ville sove for sig selv og har været meget tryghedssøgende - muligvis pga. en hård og lang fødsel der varede fire dage. Af den grund har han samsovet med os i sengen med fri adgang til bryst.

I begyndelsen var det ikke noget problem. Han sov godt og ofte op til 5 timer i streg om natten og om dagen kunne han sove i barnevogn uden hverken protest eller gråd.

Men da han blev knap 3 mdr. blev han urolig og ulykkelig af at ligge ned. Han søgte meget bryst, men kunne kun spise lidt ad gangen, hvilket resulterede i korte og hyppige amninger - både dag og nat.

Senere fandt vi ud af, at han havde reflux, hvilket var årsagen til ubehaget ved at ligge ned. Således kunne han ikke længere sove i barnevogn, lift eller seng, men måtte i stedet sove oprejst på os i vikle, indtil han faldt i dyb søvn eller refluxen havde lagt sig nok til, at vi kunne lægge ham sammen med mor (og brystet!) igen. Men inden inden for de sidste par måneder er han heldigvis vokset fra reflux og kan nu ligge ned uden besvær - det er så ubeskriveligt dejligt og en kæmpe lettelse!

Siden han var 3mdr har han hver gang faldet i søvn enten hos mor med bryst i munden eller på os i vikle. I viklen vugger vi ham mens vi går rundt derhjemme, og står vi stille, rykker han på sig og vil bevæges. Det er først efter noget tid at vi kan stå stille, sidde eller lægge ham sammen med mor i seng.

Vi har desuden forsøgt at lægge ham fra vikle over i Nature Sway, hvilket har været en blandet oplevelse. Nogle gange vågner han med det samme og andre gange efter 15 minutter. Når vi er heldige, som er meget sjældent, sover han over en time - oftest fordi han er meget træt. Men han vikles og vugges stadig i søvn inden han lægges i sway/seng (vi har læst, at det er bedst at ligge ham når han er på nippet til at sove, men når vi gør det, så vågner han straks. Han tror at vi skal lege).

Det har været vanskeligt for os, men til gengæld fungeret rigtig fint for ham. Han falder nemt i søvn i vikle og sover gode lange lure. Men vi kan efterhånden mærke på vores kroppe, at der skal til at ske noget nyt.

Nu her sover han ca. 12 timer om natten og tre timer om dagen fordelt over to lure. Han græder meget sjældent og er en glad og social dreng, der motorisk er langt fremme, har et højt energi niveau og spiser rigtig godt.

Men han kan stadig ikke sove for sig selv eller trøste sig selv ...

Annonce

... når han vågner om natten. Han skal bruge brystet for at sove videre, og de gange hvor han bliver prop mæt, er det op i viklen. Og det er jo nok heller ikke er så mærkeligt, da han aldrig har været vant til andet.

1. maj skal han starte i vuggestue, hvor han inden gerne skal have lært at sove i barnevogn når han bliver lagt. Altså lære at falde i søvn selv og sove videre hvis han vækkes. Barnevognen har også været en blandet oplevelse. Op til han var 3 mdr. virkede det problemfrit. Efterfølgende var der gode uger og mindre gode uger. I de mindre gode uger ville han ikke sove (selvom hans øjenlå var ved at falde i flere gange!), og begyndte så at græde og ville op. Sådan har vi vekselvirket og forsøgt at få ham til at vænne sig til det - indtil videre uden held.

Som så mange andre bekymrede, trætte og til tider frustrerede forældre, har vi læst utallige bøger/artikler om sovevaner, og har efterhånden forsøgt med en del af de bløde metoder, men uden held. Måske har vi ikke været vedholdende nok, men det er som om, at teknikkerne ikke rigtigt virker på ham.

Han ved tydeligvis ikke, hvordan han skal falde i søvn uden hjælp fra os og bliver frustreret og ulykkelig. Og hvis der går for lang tid før han falder i søvn, bliver han overgearet og helt umulig at få til at falde til ro igen.

Om aftenen inden han skal sove har vi indført 'godnat ritualer'. Vi leger og brænder krudt af indtil kl. 18, hvor vi spiser aftensmad sammen. Derefter har vi ro på, skifter ham til nattøj, hygger og synger godnatsang for ham og putter ham (i vikle) kl. 19-19.30, hvorefter han sover i løbet at 5-10 min. Både inden og efter godnatsangen siger vi til ham at han skal sove, så han ved, at det er sengetid. Vi har forsøgt med godnatlæsning, men det har han for meget energi til at kunne overskue.

Far og mor savner noget "alenetid" uden ham, så nu vil vi meget gerne lære ham at falde i søvn selv og kunne trøste sig selv når han vågner. Ønskescenariet er i første omgang, grundet vuggestuepladsen, at få ham til at sove lur i barnevogn.

I øjeblikket er vi ude at rejse, men vil introducere ham for nye sovevaner når vi kommer hjem, når nu det hele alligevel er vendt på hovedet.

Og så til spørgsmålet. Har du nogle tips til hvordan vi kan vænne ham af med at sove som han pt. gør og give ham andre søvnassociationer end bryst og at blive vugget i vikle?

P.S. Han har ikke ville tage sut på noget tidspunkt og bamsen klamrer han sig ikke sådan rigtigt til.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Hilsner fra en solskinsø

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt