Brev:
Putte om aftenen
12. april 2017
Alder:
2 mdr.
Putte om aftenen
Hej Helen
Tak for en helt kanon brevkasse!
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for et godt råd til aftenputningen.
Min datter er 9 uger, så jeg ved ikke hvor meget man "forventer" af en på den størrelse.
Vi har prøvet at lave putteritualer, som vi bruger både om dagen og aftenen. Først ammer vi, så pusler vi og giver tøj på (overtøj eller nattøj), så bliver hun pakket ind i dynen (om aftenen) eller voksiposen (om dagen) og så ammer vi nogle gange igen og andre gange ikke - det kommer an på hendes behov.
Om dagene plejer jeg godt at kunne putte hende i barnevognen efter hun er faldet til ro ved mig og så sover hun.
Hun sover gerne en formiddagslur, en middagslur og om eftermiddagen er det nogle gange en lur og andre gange slatsover hun (20-45 min ad gangen).
Om aftenen går det ikke helt så nemt. Hun er tydeligt træt allerede kl 19, men kan ikke finde ro. Nogle gange blunder hun lidt ved mig og andre gange er hun lidt hysterisk.
Vi er begyndt at tænke, at kl 19 mere er en powernap end egentlig at blive puttet til nat, for de gange vi har prøvet at natteputte hende kl 19, det vågner hun igen. Klokken 21 er mere realistisk.
Jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg bedst får hende puttet om aftenen og om det forventes, at en pige på 9 uger kan falde i søvn alene.
Vi kører hele putteritualet igennem og så går jeg rundt og vugger hende, indtil hun sover. Jeg har prøvet at ligge hende i seng både når hun småblunder, når hun har sovet i 10 min og efter 40 min - tit vågner hun, når hun bliver lagt i seng.
At få hende til at falde i søvn i soveværelset alene er umuligt pt. Mange gange ender jeg med at ligge mig i sengen med hende og så amme hende, imens vi ligger ned - så falder hun i søvn.
Er det ok at gøre? Jeg tænker også fremadrettet?
Det skal siges, at hun sover rigtig godt om natten. Gerne fra 21-04 og fra 04.20-07.00 :)
Og noget mere - når hun sover, så laver hun suttebevægelser med munden. Hvorfor gør hun det? Er det hendes naturlige suttebehov der er årsag til dette?
Hun vil ikke tage sut.
Jeg glæder mig til dine svar :)
Hilsen Jeanne