Sengetid + Falde i søvn i sengen

8. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Sengetid + Falde i søvn i sengen

Kære Helen

Jeg har skrevet til dig tidligere, og været meget glad for dine svar. Det var meget beroligende for mig at vide, at det er helt normalt, at ens baby har sene sengetider, og at det er mere familietid end partid om aftenen i disse tider. Sidst jeg skrev, var min datter 3 måneder.

Hun er nu knap 5 en halv måned, og bliver nu puttet omkring kl 22 om aftenen. Selvom jeg har forliget mig mere med, at det er sådan det er, drømmer jeg alligevel lidt om, når hun kan begynde at puttes lidt tidligere. Mit spørgsmål lyder på, om der er noget, jeg pt kan gøre for at rykke den lidt.

Hendes rytme er således nu:

8: Dagen starter - morgenflaske
8-11: Leg og skemad
11: formiddagsflaske
12-14: Middagslur
15-17: Leg
17-18.30: Eftermiddagslur
19: skemad
20-21: aftenflaske og leg
21.30-22: Putning og godnatflaske

Hun har en god og fast rytme, og falder i søvn i barnevognen med det samme, næsten hver gang. Så det kører jo egentlig meget godt, jeg ...

Annonce

... synes bare det har været hårdt slet ikke at have nogen aleneaften i så mange måneder nu. Men til gengæld sover hun hele natten uden opvågning, og har gjort det siden hun var blot 1 måned gammel, så jeg ved også godt, at jeg nok ikke skal klage.

Det andet spørgsmål går på, hvordan hun falder i søvn om aftenen. Om aftenen, når hun skal puttes, sidder jeg med hende i mørket og giver hende godnatflaske, og jeg ved jo godt, at det bedste er at ligge hende i sin seng, før hun falder i søvn, så det ligesom er dér hun falder endeligt i søvn. Men problemet er, at hun tit falder i søvn, imens hun får den godnatflaske. Så bliver hun bøvset af i søvne og derpå lagt i sengen. Er der noget, jeg kan gøre her, så hun kan vænnes til at falde i søvn i sengen? Det lykkes også nogle gange, men der går der tit en god rum tid, inden hun falder til ro, fordi hun ligger og ruller rundt i sengen og "udforsker" den.

Ser frem til at høre fra dig!

Med venlig hilsen
Stephanie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre