Brev:
Sengetid + Falde i søvn i sengen
8. april 2017
Alder:
5 mdr.
Sengetid + Falde i søvn i sengen
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig tidligere, og været meget glad for dine svar. Det var meget beroligende for mig at vide, at det er helt normalt, at ens baby har sene sengetider, og at det er mere familietid end partid om aftenen i disse tider. Sidst jeg skrev, var min datter 3 måneder.
Hun er nu knap 5 en halv måned, og bliver nu puttet omkring kl 22 om aftenen. Selvom jeg har forliget mig mere med, at det er sådan det er, drømmer jeg alligevel lidt om, når hun kan begynde at puttes lidt tidligere. Mit spørgsmål lyder på, om der er noget, jeg pt kan gøre for at rykke den lidt.
Hendes rytme er således nu:
8: Dagen starter - morgenflaske
8-11: Leg og skemad
11: formiddagsflaske
12-14: Middagslur
15-17: Leg
17-18.30: Eftermiddagslur
19: skemad
20-21: aftenflaske og leg
21.30-22: Putning og godnatflaske
Hun har en god og fast rytme, og falder i søvn i barnevognen med det samme, næsten hver gang. Så det kører jo egentlig meget godt, jeg synes bare det har været hårdt slet ikke at have nogen aleneaften i så mange måneder nu. Men til gengæld sover hun hele natten uden opvågning, og har gjort det siden hun var blot 1 måned gammel, så jeg ved også godt, at jeg nok ikke skal klage.
Det andet spørgsmål går på, hvordan hun falder i søvn om aftenen. Om aftenen, når hun skal puttes, sidder jeg med hende i mørket og giver hende godnatflaske, og jeg ved jo godt, at det bedste er at ligge hende i sin seng, før hun falder i søvn, så det ligesom er dér hun falder endeligt i søvn. Men problemet er, at hun tit falder i søvn, imens hun får den godnatflaske. Så bliver hun bøvset af i søvne og derpå lagt i sengen. Er der noget, jeg kan gøre her, så hun kan vænnes til at falde i søvn i sengen? Det lykkes også nogle gange, men der går der tit en god rum tid, inden hun falder til ro, fordi hun ligger og ruller rundt i sengen og "udforsker" den.
Ser frem til at høre fra dig!
Med venlig hilsen
Stephanie