Brev:
3 mdr og græder før søvn
5. april 2017
Alder:
3 mdr.
3 mdr og græder før søvn
Kære Helen.
Vi skriver til dig, da vi er ved at gå ud af vores gode skind. Vi føler os magtesløse og til tider som dårlige forældre. Vi har problemer med vores datters søvn. Hun græder stort set hver gang hun finder ud af at hun skal sove, og når hun endelig sover, så sover hun meget uroligt. Vi har en lidt lang historie bag os, så vi har valgt at dele det lidt op i kategorier.
Forhistorie:
- Født ved akut kejsersnit da hun efter en lang fødsel, endte med at ligge på tværs
- Har siden fødslen haft brug for at blive vugget i søvn i armene. Kunne ikke ligge hende fra os, så vågnede hun meget kort efter. Måtte vugges stort set gennem hele søvnen.
- Har siden fødslen døjet med en del luft i maven som hun har svært ved at komme af med. Skal hjælpes ved cykling med benene hver gang hun skal af med noget.
- Grundet spændinger i nakke, ryg, kæbe- og mave, har vi gået til kiropraktor og kranio sekral terapi. I alt 6 behandlinger.
Aktuelt:
- Fortsat luft i maven som generer hende en del. Får Kolicin Bifibaby som gør at hun selv kan komme af med afføringen/luften, men er stadig generet af det i flere timer op til. Ingen smerter i forbindelse med mere, men sover meget uroligt. Kan ikke finde ro.
- Vugges nu i slyngevugge for at sove (holder vi stille med vuggen, så vågner hun kort efter.
- Trilles i barnevogn for at sove (kan til tider sove 1 time uden at trille, men skal for det meste trille gennem hele søvnen. Ellers vågner hu efter 10 min.)
- Fuldammes (spiser ca. hver 3. time)
- Daglig afføring (ca. 3 gange) og 6-7 våde tunge våde bleer
- Tager ikke hurtigt nok på, vægt følges nøje af sundhedsplejersken. (Vejer 5900 g og er 62 lang).
- Meget glad, aktiv og velstimuleret baby. Pludrer, vender sig fra mave til ryg, sutter på sine hænder og alt hvad en baby i den alder gør. Smiler, griner, virker glad for tilværelsen. BORTSET fra når hun skal sove.
- Vi samsover
- Haft samme putteritual i 1 måned nu.
Problemstillinger:
- Luft i maven (giver hende urolig søvn)
- Skal vugges gennem hele søvnen om dagen, ellers vågner hun kort efter og er meget træt)
- Er meget glad for at blive stimuleret, og har derfor brug for en stofble over hoved for at lukke af fra omverden og lukke øjnene.
- Græder sig selv i søvn til de fleste lure, selvom hun tages op og trøstes.
- Vågner kort efter når man ligger hende fra sig, kan ikke komme videre i søvnen selv.
En typisk dag ser således ud:
Kl. 7.30: Vågner grundet luft i maven. Skal af med afføring. Skiftes, får tøj på.
Kl. 8.45. Ammes og ligges til formiddagslur i slyngevuggen. Får nusseklud, sut og den stofble vi ammer med at putte med. Synger den samme sang og vugges til hun falder i søvn. Tager som regel ikke mere end 5-10 min uden gråd. Stopper med at vugge efter 5-10 min og hun sover ca. 30 min uden at blive vugget.
Kl. 9.30: Vågner med et sæt, er stadig meget træt. Får sut igen og vugges til hun sover, Herfra skal vi vugge hende resten af søvnen igennem stort set. Kan holde pauser af små 10 min.
Kl. 11: Vågner, smiler er glad. Virker veludhvilet. Ammes. Hygger, pludrer, legetæppe. Har afføring, skiftes.
Kl. 12.30: Ammes igen og ligges til middagslur i barnevognen (er tydeligt træt, gaber, har røde øjne). Ligges med det samme hun viser træthed og gerne lidt før. Får samme nusseklud, sut og amme-stofble. Her falder hun ikke i søvn ved bare at trille. Vi har prøvet at trille i 45 min uden der skete noget. Ligger med meget store øjne. Får derfor stofble over hoved. Når det går op for hende at hun skal sove begynder hun at græde. Vi skal vugge barnevognen ret meget, shhhh, sååååh skat, synge, give sut 10 gange osv. Nogen gange skriger hun, så tager vi hende op. Trøster, kysser i panden til hun falder til ro, ligger hende igen. Synger Det kan nogen gange tage op til 40 min. (Nogen gange kun 10 min).
Kl. 13: Kan stoppe med at køre barnevognen. Står ved vognen, hun vågner efter 10 min, vugges stille og rolig, falder i søvn igen. Her kan barnevognen stå stille i ca. 30 min, så vågner hun igen. Forfra...
Kl. 15: Nu vågner hun og virker frisk. Smiler, griner. Får mad. Hygger, pludrer, nusser, skifter mv.
Kl. 16.15: Ammes igen og ligges til eftermiddagslur i slyngevuggen. Er tydeligt træt. Får samme nusseklud, sut og amme stofble. Synger samme sang. Vugges, stofble over hoved. Brokker sig, små græder, men falder rimelig hurtigt i søvn (10 min). Denne lur kan vi stort set ikke lade være med at vugge. Hun sover meget uroligt og er meget svær at få til at sove igen hvis først hun vågner.
Kl. 18-18.30: Vågner. Virker nogenlunde frisk, smiler. Ammes. Hygger lidt. Men ikke længe.
Kl. 19: Putteritual begynder: Får dejlig lunt bad, nattøj på. Lyset bliver slukket/dæmpet rundt omkring. Svøbes i dyne, ammes i sengen.
Kl: 20-20.30: Tidligere (for ca. 14 dage siden), så faldt hun i søvn ved brystet og vi kunne ligge hende fra os i vores seng og hun sov videre til næste amning. Den seneste tid er hun begyndt at græde når hun har spist færdig. Hun græder og græder og vi trøster og trøster. Jo mere træt hun bliver, jo tættere hun er på at falde i søvn, jo mere skriger hun. Helt rød i hoved, Selvom vi vugger, trøster, shhhh, sut, synger mv. Hun skriger alt mellem 10 min og 45 min, før hun til sidst overgiver sig og falder i søvn. (har prøvet at give hende det andet bryst i forbindelse med, men så græder hun blot endnu mere. Vi bøvser hende af, sørger for der ikke er noget der gør ondt mv). Men intet hjælper. Hver gang hun er ved at falde hen, så skriger hun. Når hun så endelig sover, kan hun godt ligge i sengen ved siden af mor og sove uden at blive vugget om natten. Sover meget uroligt, men vågner egentlig først til næste amning.
Kl. 23: Ammes liggende. (nogen gange sover videre). Men ellers bliver hun sur og skal op og vugges i søvn igen, fuldstændig samme rutine som før Skrig, skrig skrig... Ligges når hun er faldet i søvn.
Kl. 03: Vågner, ammes liggende. Sover som regel videre. (meget uroligt)
Kl. 04.30: Vågner, brokker sig. Generet af luft, Prutter lidt. Har afføring. Skiftes (med lyset meget dæmpet, ingen snak mv.) Ammes liggende. Bliver sur og skal op og vugges i søvn igen. Nogen gange uden gråd, andre gange med meget skrig og utilfredshed.
Kl. 06: Vågner igen, (er tydeligvis stadig træt). Ligger en hånd på hendes krop, vugger blidt, shhhh, giver sut. Nusser mellem øjnene. Virker stort set aldrig, ender med at blive sur og græder. Ammes. Hun falder i søvn.
7.30: Vågner grundet luft i maven.
osv osv osv.....
Puha, hele dagen handler om at vugge vugge vugge.. Det er meget hårdt og opslidende. Vi har snart prøvet alt.
- Ligge hende før hun er træt, ligge og hygge, og nusse, tryghed indtil hun falder i søvn af sig selv, men det gør hun aldrig. Hun ender med at hidse sig op når hun bliver træt, begynder og græde og så er det bare op og vugge.
- Prøver at ligge hende senere, til hun er meget træt og døsig. Samme problem.
- Prøvet at lade hende powernappe hele dagen, hvilket resulterer i en utrolig overtræt og endnu mere skrigende pige om aften.
- Ligge hende i egen tremmeseng og sove (på vores værelse)
- Prøvet ikke at tage hende op når hun græder, men blot trøste og synge - ender også altid ud i fuldstændig vild gråd.
- Tjekket hos lægen (øre, refluks mv.) Ingenting galt.
- Læst hele din bog (Børn og søvn fra punkt til prikke) uden effekt
- Givet hende lidt kamillete med og uden rørsukker i til natten, for at give lidt ro.
Vi sørger selvfølgelig altid for at bevare roen, så hun ikke føler vores frustrationer. Vi prøver at gøre alt så hyggeligt og dejligt, så hun føler ro. Men hun bliver simpelthen så ked af det hver gang :-(
Hvad skal vi gøre? Hvad kan vi forvente? Er det bare sådan hun er?
Vi forventer ikke en baby der sover igennem, bare falder i søvn uden problemer, helt af sig selv eller andre urealistiske ting. Vi ønsker blot at hun ikke skal græde sig selv i søvn og at hun ikke skal vugges gennem hele søvnen hver gang.
Det sidste vi vil er, at lade hende græde sig selv i søvn :-(
Undskyld for det lange brev, men vi havde brug for at vise dig hvad vi gør, har prøvet mv. Så du ved hvad vi har at gøre med.
Med venlig hilsen
To meget frustreret og trætte forældre.