Brev:
Søvn uden sut og amning
30. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Søvn uden sut og amning
Hej Helen.
Tak for en rigtig fin brevkasse.
Vi vil rigtig gerne høre lidt om hvordan vi får lagt vores datter til at sove (i seng og barnevogn) uden amning. De første tre måneder af hendes liv gik der altid lidt panik i hende om aftenen og hun ville ammes mere eller mindre non-stop fra klokken 18-19 stykker til hun dejsede om i mine arme ved 22 tiden. Så lagde vi hende i hendes seng. Og her sidder vi så i dag med en pige som vi ikke kan lægge til at sove uden hun bliver ammet i søvn.
I dag er hun 5 mdr. og en glad ugle. Hun er født uden drama 13 dage efter termin og en glad robust pige. Hun er meget tydelig i sin kommunikation og vi kan derfor altid høre på hende når hun er sulten, træt eller vil op fra gulvet eller legetøjet smutter fra hende. Hun er meget fysisk aktiv og ligger aldrig stille. På nuværende tidspunkt bakker hun rundt og kan også komme op på alle fire, men kan ikke skabe fremdrift. Om aftenen når hun ikke bliver ammet elsker hun at kravle rundt på mig eller ligge i sin sansegynge og snakke. Generelt er humøret højt lige indtil hun dejser om.
Hun vil ikke have sut eller sutteflaske, og putteklude og bamser viser hun heller ikke den store interesse for. Hun sover i sin egen seng for enden af vores. Sengen har sengerand, himmel og der ligger to forholdsvis store bamser i sengen også for at gøre den mere hyggelig. Svøb har vi prøvet, men hun bliver bare sur over det og bakser sig fri.
Efter min bedste overbevisning er hun ikke utryg i sin seng. Når hun f.eks. vågner om morgen eller efter en lur kan hun godt ligge og snakke og lege lidt med et stykke legetøj. Hun sover også fint om natten og er kun vågen for at få mad (bliver lagt retur i sengen når hun sover)
Når vi prøver at lægge hende i sengen på det tidspunkt efter amning hvor hun er lige ved at falde i søvn sker der en ud af to ting: 1) hun går direkte i flitsbue og ligger og knurrer og råber højt. Det bliver efter et stykke tid afløst af gråd. 2) Hun ligger et stykke tid og kigger på mig hvorefter hun gør som nr. 1.
Når jeg synger for hende eller siger ”shyyy” så skriger hun lige en tand højere. Vores putteritual består ”kun” i at hun får nattøj på og komme med i stuen (dæmpet lys og dæmpet tv) hvor hun så leger og bliver ammet indtil hun sover. Hvis jeg prøver at læse for hende ender det hurtigt med at hun forsøger at få bogen i munden eller vil krølle papiret – så det gør hende også mere opstemt.
Generelt syntes jeg ikke vi har søvnproblemer. Hun sover jo om natten og får også hendes lure i løbet af dagen. Men jeg vil som sagt gerne kunne lægge hende uden amning. Hendes lure (ca. 3 stk) om dagen er primært af en halv times varighed. Et par gange om ugen bliver de en-to timer lange. Der er ikke noget system i det overhovedet føler jeg. Men jeg kunne godt tænke mig at hun tog mindst en længere lur om dagen.
Hun vågner som regel mellem 07 og 08. Så står vi op, leger, ammer og så sover hun første lur ca. en times tid efter hun er stået op. Her sover hun normalt en times tid. Rutinen har i et stykke tid væres at vi ligger i vores seng hvor hun bliver ammet og jeg sover sammen med hende (fordi jeg også har brug for ekstra søvn) Hvis hun sover mere end en time plejer jeg at så op og hun sover videre alene.
Der ud over tager hun yderligere 2-3 lure i løbet af dagen af ca. en halv times varighed. Den tredje lur falder altid omkring klokken 17:00 og har hun sovet dårligt i løbet af dagen kan hun snildt sove 2 timer her.
Sover til natten ca. klokken 22:00. Om natten vågner hun klokken 01:00, 04:00 og 06:00 – man kan næsten stille et ur efter hende. Hun får mad to-tre gange om natten.
Vi er startet op med grød men fortsat kun smagsprøver en gang om dagen forholdsvis til middag.
Hvad virker godt: At amme hende i vores seng og lade hende sove der. Så sover hun både hurtigere og længere og kan godt vågne op lidt indimellem og lægge sig til at sove videre.
At lægge hende i barnevognen når hun er træt og så gå en tur. Så falder hun altid i søvn for det meste uden særlig meget piverri. Hvis man derimod stiller barnevognen går der max tyve minutter før hun vågner. Her kunne jeg jo godt tænke mig at hun sov lidt længere.
Far er desværre endnu dårligere stillet end mig da hun helst vil være hos mig om aftenen. Han har endnu ikke prøvet at putte hende.
Så hvordan kommer vi dertil hvor vi kan lægge hende i seng uden hun falder i søvn hos mig? Hvor længe må hun ligge og vride sig og græde i sengen eller barnevognen før vi tager hende op igen? Jeg forestiller mig vi skal bruge samme metode både for seng og barnevogn? Når man taler med andre forældre, så virker det til at sutten er nøglen til putning – kan det virkelig passe?
Egentlig syntes jeg også hun burde sove mindst en lang lur i løbet af dagen, men måske er det også bare min forventning. Hun har aldrig sovet meget – hun har altid ligget i den laveste del af gennemsnittet. Kan man gøre noget for at få hende til at sove længere?
Så hvordan lægger vi hende til at sove i seng og barnevogn uden amning?
Med venlig hilsen