Vil KUN vugges i søvn - opfølgning på tidligere brev

27. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vil KUN vugges i søvn - opfølgning på tidligere brev

Kære Helen,

Først og fremmest mange tak for dit svar på mit tidligere brev, ang. vores svære start og problemer med vores datter, som ikke rigtig vil sove og som fra start af, har haft utrolig lange vågenperioder (for en måned siden var det ikke ualmindeligt at hun var vågen 18-20 timer i træk - kun afbrudt og 1-2 meget små powernaps på max 10-20 minutter).

Søvnen er nu blevet bedre, især om natten, hvor hun pt sover ca 12-15 timer, men som jeg skrev i mit tidligere brev, så har vi stadig problemer i forhold til om dagen og med at få faste rutiner kørt ind. Her vil vi dog glæde os til at prøve at køre efter din guide til en dagsrytme.

Dog har jeg lige et spørgsmål til den rytme, som du har beskrevet, da jeg tænker, at der er ret så kort tid imellem især én af lurene og jeg er derfor lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal gå efter den rimelig sharp og vække min datter, hvis hun sover længere tid eller om jeg bare skal lade hende sove og så evt. lade tidsplanen skride lidt?

Du skriver følgende:
"- Formiddag 10-10.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Når hun vågner, kan du give hende et bad.
- Frokost kl. 12.
- Ammes og puttes til middagslur - måske ca. 13.30-14. Det kan naturligvis variere lidt efter, hvor lang formiddagsluren har været."

Det jeg er i tvivl om, er, hvis hun bliver lagt til at sove ved en 10-10.30 tiden så tænker jeg umiddelbart, at hun dårligt kan nå at sove samt få bad inden hun så skal have frokost ved en 12 tiden? Men hvor længe tænker du, at hun skal sove på dette tidspunkt af dagen?

Indtil nu har jeg altid ammet hende idet hun er vågnet men skal jeg prøve at ændre det, sådan at jeg er mere fokuserer på at amme idet hun skal sove eller evt. begge dele?

Og så til dét, som reelt er vores største problem for tiden: Nemlig, at vores datter slet ikke kan sove ved mindre at vi vugger hende i søvn!! Det er virkelig frustrerende at vi ikke bare kan ligge hende og hun så bare sover af sig selv.

I barnevognen kan vi få hende til at sove når vi går tur med hende men ligger vi hende i altanbarnevognen, så bliver hun virkelig sur og skriger helt vildt (selvom hun er mega træt) indtil vi tager hende op og står og vugger hende op og ned i den easygrow/voksipose, som hun ligger i (hvilket er super tungt og ikke en holdbar måde da vi, og især jeg, snart ikke kan bære på/løfte hende længere og slet ikke når hun så ligger i den easygrow pose, som også vejer en hel del. Når hun så sover, efter vi har vugget hende i armene, prøver vi at ligge hende tilbage i barnevognen og nogle gange er vi heldige at den og går og hun så sover max 20-25 min og andre gange vågner hun af, at vi ligger hende derover og ikke længere vugger i den samme bevægelse.

Om aftenen er den igen gal, og vi må her sidde på en bold og hoppe indtil hun sover, og så liiige inden hun falder i den dybe søvn, skynde os at snige hende hen i slyngevuggen og vippe videre her eller, hvis hun sover rigtig tungt, så ligge hende fra os i vores seng eller i hendes egen bedside, som står op af vores seng. Men ofte må vi også her bruge en hel del forsøg, før det reelt lykkes os at ligge hende fra os uden at hun vågner. Men igen er problemet, at vi snart ikke kan bære hende mere og det virkeligt er tungt for os, at sidde og hoppe og vugge hende i søvn, hver evig eneste dag og aften + at vi bruger rigtig lang tid ...

Annonce

... på det.

Har du mon et godt råd til, hvordan vi får vænnet hende af med denne lidt dumme vane? (tænker selv at det måske skyldes, at hun har lidt uro i kroppen og at det så virker beroligende at blive vugget og ligge tungt og godt i vores arme).

Er så bange for, at vi om et halvt år stadig sidder og skal vugge hende i søvn, hvilket jeg virkelig ikke håber eller ønsker.

Du skriver også i dit tidligere svar, at vi evt. kan prøve at give hende sutteflaske i fx barnevognen eller sengen og dermed lade hende falde i søvn efterfølgende så vi ikke skal til at flytte hende over til det sted, hvor hun skal sove, efter at have ligget i mine arme og spist. Problemet er bare, som jeg vidst også nævnte i mit forrige lidt lange brev, at vores datter har en stor tendens til at gylpe helt vildt meget (nogle gange/ofte kan hun gylpe i helt op til to timer efter et måltid, selvom jeg ALTID sørger for, at hun får bøvset af, efter et måltid. Desværre kan jeg ikke rigtigt stoppe hende i at spise midt under måltiden for at bøvse for hun bliver simpelthen SÅ ulykkelig når jeg stopper hende i at spise så derfor må jeg vente til efter måltidet).

Det hele havde været en hel del nemmere for os, hvis vi, ligesom langt de fleste, bare kunne ligge hende til brystet, lade hende falde i søvn og så ligge hende fra mig og over og sove videre. Men det kan jeg/vi bare ikke, for så vågner hun af, at hun gylper og får det galt i halsen og hoster helt vildt. Et par gange har vi oplevet, at hun har fået det så galt i halsen, at hun har haft svært ved at trække vejret, hvilket virkeligt er ubehageligt. Hver gang hun gylper, vågner hun af det så det er heller ikke sådan, at vi bare kan lade hende gylpe og hun så sover videre bagefter.

Hvordan dælen får vi hende vænnet af med at skulle vugges i søvn? Det ville være så meget nemmere bare at kunne ligge hende og hun så selv faldt i søvn, evt. med en af vores hænder på hende så hun stadig mærker trygheden. Så skal vi heller ikke bruge 1-2 timer på at få hende til at sove fordi at vi ikke kan ligge hende fra os når først hun falder i søvn i vores arme, når hun bliver vugget, og så må starte forfra igen og igen.

Om morgenen, når hun har sovet hele natten igennem, kan vi, som tidligere nævnt, få hende til at falde i søvn ved blot at ligge hende i slyngevuggen og så vugge hende indtil hun sover - men dette er som sagt den eneste gang på døgnet - ellers skal vi sidde med hende og hoppe på bolden.

Vi håber, at den nye døgnrytme kan være med til at gøre det hele lidt nemmere og gøre, at hun også nemmere kan falde i søvn, fordi hun faktisk er træt og ikke har sovet det hele om natten samt give hende lidt lure i løbet af dagen og ikke mindst, give mig/os lidt tid til at gøre et par ting i løbet af dagen. Det vil jeg virkelig håbe på samt se frem til :-)

Hvor lang tid skal vi ca. køre denne rytme? Tænker bare, at når jeg ser ældre børn, der er i vuggestue osv, så kører de umiddelbart en lidt anden rytme med nogle længere lure om dagen og måske kun to?

Endnu engang tusinde tak for dit lange og meget uddybende svar, det betyder virkelig meget og jeg håber at du lige vil være med til at gøre os lidt klogere på de sidste ting her, så vi rigtigt kan få startet op på at komme ind i en ny og god døgnrytme for vores datter og os.

På forhånd mange tak :-)

Med venlig hilsen
K.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!