Brev:
Søvn - 7 uger gammel
26. marts 2017
Alder:
2 mdr.
Søvn - 7 uger gammel
Kære Helen
Nu har jeg igen igen brug for et råd.
Min datter er nu lige godt 7 uger gammel, og hvis du husker fra tidligere havde hun relativt lange vågenperioder. Der er stadig intet mønster i hendes søvn overhovedet, og hun har altid været svær at få til at sove.
Som regel er det der til sidst virker, at amme hende i søvn. De sidste par dage har det dog været tæt på umuligt at få hende til at sove. I går sov hun fx relativt okay i løbet af natten, igen 2-3 timer mens hun sad hos mig i viklen om formiddagen, men siden da har hun kun sovet 2 gange 5-10 minutter om eftermiddagen før hun igen faldt i søvn ca 22.30 om aftenen. Jeg synes jeg prøver alt. Svøb, vikle, at gå og vugge hende mens jeg synger for hende, nus mens vi bare ligger sammen. Og i går virkede det så heller ikke at amme i søvn (eller hun vågnede jo i hvert fald hurtigt igen).
Samtidig kan man se på hende at hun virkelig er træt, og det resulterer så også i episoder med gråd, hvor igen, det eneste der til sidst kan trøste hende, er brystet.
Jeg kan ikke å hende til at tage en sut, desværre. Har du nogle gode fifs til det?
Til hendes 5 ugers undersøgelse fik hun kun ros, og følger både sin vægt- og højdekurve, så lægen mener ikke hun mangler mad.
Jeg har efter dit sidste svar prøvet at give hende flaske med erstatning til natten (efter amning). Vi prøvede dette i en uge, men det var kun den første aften hun rigtig ville have det - da tog hun 55 ml, de resterende aftener kun mellem 5 og 15 ml. Så hvis hun virkelig var for sulten til at sove, ville hun vel have vist større interesse? Eller er det mon fordi at hun heller ikke vil sutte på flaskesutter, når nu hun heller ikke vil have en alm sut?
Jeg tænker også på, om hun kan være overstimuleret, da jeg ofte har hende med ud til mine forældre, eller op til hestene - altså har hende med forskellige steder. Og i givet fald kan de have skadelige virkninger på lang sigt for hende?
Jeg har læst et par af dine bøger både omkring amning (dynes det er svært igen at vurdere om hun er sulten, for de lister du har med tegn på at de trives og ikke trives med amning - der passer begge dele egentlig på hende) og gråd. Der stod noget om high need babyer. Det synes jeg jo ikke umiddelbart at hun er, men det der med at have svært ved at overgive sig til søvnen passer i hvert fald.
Jeg vil blive meget taknemmlig for hvis du vil dele nogle tanker omkring alt dette!
Med venlig hilsen
Anja
PS Kom bare i tanker om, at du måske gerne vil have lidt uddybende info. Hun Har ikke rigtig nogen rytme, nogle gange kan hun godt sove 2-3 timer på en gang i løbet af dagen, især hvis hun er i vikle, eller hvis man sidder med hende på skødet. en sjælden gang imellem kan hun godt sove 1-2 timer i sin babynest i løbet af dagen. Andre gange (som oftest, efterhånden) er hun næsten umulig at lægge fra sig, og vågner igen efter 5-10 minutter. Jeg kan som regel godt køre hende en tur i barnevognen i en times tid, hvor hun sover, men lige så snart den står stille vågner hun igen.
Om aftenen bliver hun altid forsøgt lagt i sin vugge ved siden vores seng, (efter at være blevet ammet i søvn, svøbt i sin dyne) men som regel vågner hun hurtigt igen. Når dette er sket et par gange giver jeg som regel op, og så sover hun op ad mig. Dette er dog heller ikke en god løsning længere, for hun sover meget uroligt nu, og ligger og bevæger sig og knirker en del - hvilket så resulterer i hyppige korte amninger, for at få hende til at falde til ro igen. Hun er en meget varm pige, så tænker at hun måske får det for varmt, selvom hun ligger med sin egen dyne. Men der bliver selvfølgelig varmt alligevel, når hun ligger i en dobbeltseng med hendes far og mig.
Det var bare hvis du ville have lidt ekstra info. Ellers ser du selvfølgelig bare bort fra dette :)