Brev:
Stadig meget sen sengetid
18. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Stadig meget sen sengetid
Kære Helen
Så er jeg tilbage og har endnu en gang brug for din kyndige vejledning :)
Thomas er nu 18 uger gammel. Han stortrives, vokser stadig meget flot, og udvikler sig helt som han skal. Han er en stor dreng på lidt over 8 kilo, så min mand og jeg kan ikke klage over, at han ikke vil tage næring til sig. Han får i øvrigt stadig udelukkende bryst. Vores sundhedsplejerske har anbefalet at vente lidt med at give ham skemad, da han har noget børneeksem.
Den sidste måned har Thomas sovet så flot om natten. Han vil stadig ikke sove om aftenen, og vi går stadigvæk meget sent i seng. Men når han først sover, sover han 6 til 6,5 timer uden at blive skiftet eller få mad. Rytmen er typisk, at han falder i søvn et sted imellem 00.15 og 00.45. Det er som sagt stadig meget sent, men så sover han til et sted imellem 06.45 og 07.15. Det er luksus ovenpå en periode med meget urolige nætter.
En almindelig dag ser typisk sådan ud:
Vågner omkring kl. 07.00, bliver skiftet, spiser og sover videre.
Vågner omkring kl. 10.00, leger, pludrer, snakker osv., bliver skiftet, spiser og puttes igen.
Vågner omkring kl. 13.00, leger, pludrer, snakker osv., bliver skiftet, spiser og puttes igen.
Vågner omkring kl. 16.00, leger, pludrer, snakker osv., bliver skiftet, spiser og puttes igen.
Vågner et sted imellem kl. 18.30 og 19.30, og så er festen slut. I hvert fald hvad søvn angår. Thomas er nu vågen hele aftenen. Helt frem til midnatstid. Han får mad omkring kl. 20.00, men det får ham ikke til at falde til ro. Nogle aftener er han helt sikkert træt, men han vil simpelthen ikke overgive sig til søvnen.
Min mand og jeg gør alt, hvad vi kan for at komme godt igennem aftenen sammen med Thomas. Vi leger, pludrer og snakker med ham, men når vi når lidt ud på aftenen, er han kun rigtig tilfreds, hvis vi har ham i vores arme og går rundt med ham. Det kan vi godt, hvis det er det, der er nødvendigt, men det kan være en lang aften at vandre rundt med en dreng på lidt over 8 kilo. Hvis vi lægger ham bliver han helt ulykkelig og græder meget voldsomt.
Vi har forsøgt at give ham mad i løbet af aftenen, men det har ikke gjort nogen forskel. Det er lige som om, at Thomas først er klar til at falde til ro og sove, når han er blevet ammet omkring midnat. Men så sover han som sagt også meget flot.
Mine to spørgsmål lyder nu:
Ser dagens program nogenlunde fornuftig ud? Altså med antal måltider, lure osv. Tidspunkterne er naturligvis vejledende og kan sagtens variere fra dag til dag. Men overordnet set er Thomas meget regelmæssig, og med mindre vi skal noget særligt, ser hans dag - i grove træk - ud som beskrevet.
Og må vi bare acceptere, at hans rytme ser ud, som den gør med den sene sengetid? Hvis ja, kan vi så gøre andet, end det vi gør for at få en god aften sammen med Thomas? Det er sin sag at finde på ting at lave så sent på dagen. Og tit er han også træt og lidt pjevset på dette tidspunkt.
Jeg ved godt, at det er noget af en mundfuld, men jeg håber, at du kan hjælpe. Om ikke andet vil jeg gerne bare høre dine tanker om vores situation.
Kærlig hilsen
Thomas' mor