Åh den kære søvn

17. marts 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Åh den kære søvn

Hej Helen

Nu har jeg, som så mange andre, læst med et stykke tid, fundet gode råd, men oplever at jeg alligevel står med et lidt stort problem. For os og vores søvn om ikke andet. Det bliver en lidt lang smørre, men jeg føler lidt at vigtigheden er i livshistorien.

Vi har en søn på 17 mdr. Som altid har haft et stort tryghedsbehov.

Fødslen gik fint, selvom den var lang. Det tog lidt tid før der løb mælk til og som dagene gik begyndte han at bruge meget tid ved mit bryst (3-5 timer ad gangen). Jeg fik oveni en slem brystbetændelse der i sidste ende varede en måned, men jeg valgte amningen til, da jeg havde et behov for at give vores søn den mælk der var. Efter den først uge, forsøgte vi med en sut, som jeg dog tog fra ham igen, da vi begge blev så kede af at se ham med den. Ved ikke helt hvorfor. Efter ca 8 dage, kom han på NAN pro H.A 1, og det ændrede ham heldigvis med humøret.

Efterfølgende har han stadig brugt lang tid ved brystet og om aftenen i 6 mdr, kunne han kunne falde i søvn ved brystet, hvilket tog mindst halvanden time, så jeg gik i søvn kl 19 hver dag og kom ikke ned igen. Vi prøvede at give ham sutten igen, men den ville han ikke have. Nætterne bestod af mange opvågner da han manglede brystet. Far har han ikke været interesseret i før han var hen ad de 6 mdr, så han har hængt meget på mig. Jeg har tit gået med ham i slynge for at opfylde hans behov og mit eget behov for armene fri. Det var også ved de 6 mdr. Jeg droppede den sidste del af amningen, da der bare ikke var noget at komme efter. Han har altid været meget sulten og har fået flere sutteflasker end normen. Jeg har forsøgt at holde ham på normalt niveau, men det har ikke kunne gøre det for ham.

Også ved de 6 mdr. Begynder han at finde ud af det med at man kan rive lidt i hår og nuldre i mor. Det har nu resulteret i at han ikke vil stoppe igen. Han river ikke i mit hår, men bruger min hud på hals, som nusseklud og vil ikke acceptere at han ikke kan få lov. Især når han sover. Vi har siden fødslen forsøgt at præsentere ham for et utal at nusseklude, bamser og sutter, som alt sammen kunne lugt af mig, men han er ligeglad med det. Det er kun mig der fungere. Og han nusser ikke! Han direkte niver mig, så jeg er helt rød og blå sommetider. Hvis jeg fjerner hans hænder om natten, vågner han endnu mere.

Ved opvågninger om natten kan vi ofte kun få ham til at falde til ro med en flaske. Han sidder tit bare og græder, men hvis vi forsøger at tage ham op og trøste, går han amok ved at han skriger og kæmpe sig ud af vores arme. Han ender dog med at falde til ro efter 2 min – 30 min og falde i søvn ovenpå mig, men så kan jeg næsten ikke få ham lagt igen, uden han ofte vågner og er ked og så starter vi forefra og vi ender her ind imellem med at give ham en flaske. Vi har prøvet med vand i flasken, men den kaster han væk. Vi har flere gange forsøgt at tage en kold tyrker med flasken, men vi er så trætte, da vi maks får 2 timer i streg ad gangen at vi bare ikke har kræfterne til det.

Han har sovet inde ved sig selv, men vi har taget ham ind til os igen, hvor han ligger i sin egen seng op ad min side, så han kan trille over til mig. Nu sover vi oftest arm i arm, for ellers får jeg næsten ikke sovet og det magter jeg ikke.

Om dagen er han en glad dreng. Han er sjældent utilfreds. Smiler meget og pjatter rundt. Han har dog her også altid haft et ...

Annonce

... stort tryghedsbehov i at ville vide hvor vi er og helst sammen med ham. Til dette fik vi på et tidspunkt hjælp via marte meo, men det hjalp ikke så meget. Han vil hele tiden være sammen med os og den eneste måde, vi sommetider kan skabe lidt ro, for at han ikke skal underholdes konstant, er ved at sætte ham i højstolen og sætte teletubbies eller traktor tom på computeren og helst lige ved siden af os. Han kører nemt op i et gear hvor han har svært ved at falde ned, hvilket også kan gøre det svært at fange ham i hvornår han kan puttes om aftenen.

Jeg ved godt at jeg for ham til at lyde lidt besværlig om dagen, men det er han ikke, så længe vi er hos ham, er han bare så nem. Men det kan vi ikke. Jeg har aftenvagter et par dage om ugen og det er her umuligt for far at få bare 2 minutters pause, da han så hænger på armen hele eftermiddagen. Det gør han også når jeg er hjemme. Det skal lige siges at han er en buffas på 13,5 kg og 80 cm. Men han er bomstærk, så det er ikke fordi han er en fed lille en. Han er robust og stærk. Han spiser meget og i lang tid spiste han alt for meget. Vi har nu reduceret (også i vuggeren) da vi fandt ud af at han ikke lader til at have en stopklods.

Da vores aktivitetsniveau herhjemme er lavere en vuggesten er luren også forskellig på tidspunker. Vi har en aftale om at de vækker ham efter en time på formiddagsluren så han ikke sover for længe. Herhjemme sover han ofte kun 1 middagslur. (putning i vognen er også noget rod, men det mindste problem)

Puha en lang smørre, men jeg prøver at ridse dagen op.

Dagen starter mellem 5-6:30 (dette varierer meget)

Morgenmad en halv time efter han er stået op. (ved mindre vi har forsøgt at overtale ham til at sove lidt mere med en flaske på maks 60 ml og det ikke virkede)

½ time inden han bliver puttet får han formiddagsfrugt.

Formiddagslur 2,5/3 timer efter han er stået op.

10:30- 11:00 frokost (herhjemme bliver det ofte skubbet en halv time

kl. 12/12:30 middagslur. Her får han lov at sove og sover typisk halvanden/3 timer afhængigt af natten.

Kl 14-14:30 eftermiddagssnack

Kl: 15-15:30 hentet

Kl: 17-17:30 aftensmad

Så kommer der legetid eller bad og skift til nattøj inden en lille aftensnack i form af enten banan/smoothie eller grød

Kl: 19-19:30 bliver han puttet. Her er rutinen at vi går op og børster tænder, sætter os i sengen og kigger en par bøger, hvilket ofte hurtigt bare bladres igennem, men jeg syntes de er blevet vigtige for rutinen, da han er helt med på hvad der sker. Så siger vi godnat til dagen og verdenen og så putter jeg i sengen ved ham, hvor han kun vil falde i søvn i min arm, så han kravler rundt på mig indtil han efter 3 kvarter- 1 timer falder i søvn.

Ofte går vi i seng en time efter og jeg går direkte op nå jeg kommer hjem efter job. Han vågner tit 2-4 timer efter han er puttet. Hvis det er kun er far der er der kan det sagtens gå, men hvis han opdager jeg ligger på fars side, kravler han over til mig, hvis han er så vågen at han er bevidst om hvad der sker.

Beklager den lange og lidt forvirrende forklaring, men trætheden gør det svært at holde hoved og hale i tidspunkter og perioder.

Det vi har brug for hjælp til er:

Bedre putning
Stop med at bruge mor som niveklud
Væk med flaske
Få styr på opvågninger om natten
få ham til at sove igennem

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder