Vågner alt for tidligt - 5 mdr.

16. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner alt for tidligt - 5 mdr.

Kære Helen

Jeg skriver til dig igen, da vi i øjeblikket er meget presset på nattesøvnen. Min datter bliver 6 måneder om en uge og har de seneste uger ikke kunnet sove videre efter den sidste natamning. Det betyder, at hun typisk vågner kl. 04-04.30., hvilket efterhånden er uholdbart.

Når hun ikke kan sove på dette tidlige tidspunkt prøver jeg at amme hende tilbage i søvn liggende, men lige så snart jeg prøver at tage brystet fra hende for selv at kunne sove, vågner hun igen. Vi tager hende op, og når hun viser hun er træt får hun en lur i slyngevuggen på 45

De fleste dage har jeg på det seneste lagt hende til formiddagslur ved 09-tiden. Jeg har prøvet at vække hende efter to timer kl. 11, så hun ikke får for meget søvn om dagen. Hun kan sove op til 3,5 time, hvis jeg ikke vækker hende. Hun virker dog ikke frisk, når hun vækkes.

Efterfølgende får hun ...

Annonce

... grød eller kartoffelmos, hvilket vi startede med, da hun blev 5 måneder for at se om det kunne have god indflydelse på nattesøvnen. Der er dog stadig kun tale om meget små smagsprøver, da hun endnu ikke rigtig vil spise ret meget. Jeg ammer hende før og efter hendes lurer og om natten ved 23-00- tiden, igen ved 02-03 tiden og sidst ved 04-04.30 tiden.

Hun lægges til eftermiddagslur kl. 13-15. Hun har endvidere brug for en eftermiddagslur, som hun får i slyngevuggen ved 16.30-17-tiden, da det først er her hun er træt igen. Denne lur er dog nødvendig, hvis hun skal kunne holde til 19.30-20, hvor hun puttes til nat.

Tit lader jeg hende sove mere end de 2 timer, da jeg er i tvivl om, hvorvidt det er rigtigt at vække hende, når hun tydeligvis godt kan sove noget mere.

Håber du måske har nogle ideer til, hvordan vi kan få en længere nattesøvn.

Venlig hilsen
Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor