Urolige nætter - 17 mdr.

7. marts 2017

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Urolige nætter - 17 mdr.

Kære Helen

Først og fremmest tak for dit sidste svar angående min datters pylrede humør og ekstreme træthed. Som du selv var inde på, er hun lidt for tidlig født, og blodprøverne (som jeg nærmest tvang vores læge til at tage) viste, at hun havde en ret seriøs jernmangel. Efter tilskud i 14 dage fik vi vores glade lille datter igen :-) Jernmanglen indebar, at hun tog imod alle infektioner, så det hjalp også, at hun ikke hele tiden var syg.

Desuden tror jeg afgjort, at du havde ret i, at jeg som gravid med hendes lillebror, undlod at tage hende op som jeg plejede. Hun savnede derfor mit nærvær og kropslig kontakt. Det fik vi også fluks gjort noget ved :-)

Jeg har termin om en uge med hendes lillebror, og vil derfor lige vende mine tanker omkring hendes søvn.

Først og fremmest har hun i et par uger haft meget svært ved at falde i søvn. Jeg plejede at kunne synge for hende og så nusse hende de sidste få minutter ind i drømmeland. Nu græder og græder hun i lang tid, stiller sig op i sengen og virker helt fortabt.

Hun er desuden i en måneds tid begyndt at vågne igen 3-4 gange i løbet af natten. Hun var ellers LIGE begyndt at sove igennem. En gang imellem kan jeg lulle ...

Annonce

... hende tilbage i søvnen - men ofte græder og græder hun lige meget, hvad jeg gør. Hun virker nærmest vred og skubber mig væk fra sin seng. Det kan forekomme både tidligt og sidst på natten. Det virker som om, at hun er ved bevidsthed.

Det eneste, der hjælper, er en flaske varm mælk (ca. 125 ml), når hun skal sove - og evt igen i forbindelse med opvågning om natten. Desuden kan det hjælpe, hvis min mand tager hende med ind på vores sofa og sover tæt med hende (så min gravide krop kan få lidt søvn). Hun var ellers stoppet helt med mælken for 2-3 måneder siden efter eget valg.

Jeg tænker, at det kan have betydning (har jo læst mange af dine besvarelser efterhånden), at hun er begyndt at øve sig i at gå. Kun få skridt - men det er en stor ting for hende (og for os), og fylder en del i hverdagen. Endelig har det måske betydning, at min mand og jeg hakker lidt mere på hinanden end vi plejer. Vi elsker hinanden utrolig højt, men som højgravid er min tærskel ikke så høj for tiden.

Ud over dine umiddelbare tanker, vil jeg også høre, om mælken er et problem? Må hun få så meget mælk, og hvordan med mælkesukker osv.? Kan der være andre behov, vi overser?

Mange kærlige hilsener
Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder