Brev:
Putteritual ved lur
3. marts 2017
Alder:
3 mdr.
Putteritual ved lur
Hej Helen,
Efter din anbefaling har jeg forsøgt at indføre et ritual både ved nat og ved lur. Mit spørgsmål drejer sig omkring hvad jeg skal gøre i forhold til min søns lur i barnevogn.
Min søn sover tit kun 30-45 minutter adgangen (også selvom vi har været til baby motorik og han er godt træt). Til gengæld sover han (7-9-13) godt om natten, typisk fra kl. 22-08, kun afbrudt af amning hvor ham typisk halvsover.
Ritualet til lur ser sådan ud:
Når jeg kan se han begynder at være træt (efter at have været vågen i 1,5-2,5 time) går jeg ud og ligger ham i hans barnevognsdragt inkl. hue og vanter, derefter går jeg ind og ammer ham, når han bliver lagt i vognen får han en nusseklud op til hovedet (jeg bruger en i barnevognen til lur og en anden i sengen til nat) derefter kommer han ud.
Når jeg ammer ham falder han tit i søvn og vågner ikke når jeg ligger ham i liften - som jeg forstår på din bog ville det være optimalt, hvis jeg kunne ligge ham mens han er ved at falde i søvn. Jeg har bare indtryk af at han ikke har spist nok på det tidspunk.
Skal jeg putte ham lidt før for at sikre at han får mad nok og samtidig er vågen når han bliver lagt? Hvis ja, hvordan ved jeg så hvornår det er tid - det svinger jo meget hvor længe han kan holde sig vågen.
Han har tidligere sovet 3 timer i barnevognen, men sover nu kun korte lure. Når han vågner er det desværre tit i direkte skrig/gråd, jeg forsøger at gå/vugge ham til at sove videre, men mange dage virker han meget vågen når jeg kommer ud - så tager jeg ham op, men er det "forkert"? Jeg mener har han brug for en længere lur? Nogle dage har jeg held med at amme ham i søvn igen når han kommer ind, men jeg synes ikke det er holdbart at han skal ind hver 30. minut...
I mit sidste brev opfordrede du mig til at ligge det lidt væk at jeg er bekymret for at give ham dårlige putte/sove vaner, det forsøger jeg også. Men hvornår skal man begynde at være opmærksom på dette?
Med venlig hilsen
Kristina