Manglende dagssøvn - kun korte lure

19. januar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Manglende dagssøvn - kun korte lure

Kære Helen.

Jeg har med stor interesse læst mange af dine gode svar og prøver nu selv lykken her i brevkassen. :-) Jeg har en dejlig pige på 4 måneder, som jeg har valgt at få alene. Vi har det på mange måder dejligt sammen, men der er et problem vedr. manglende dagssøvn, som jeg meget gerne vil bede om hjælp til.

Min datter sover meget korte lure på 20-45 minutter dagen igennem, og er vågen ca 1,5-2 timer imellem lurene. Hun bliver mere og mere træt og ked som dagen skrider frem og har ikke overskud til at lege eller være særligt social sidst på dagen. Hun virker nærmest desperat til sidst, og jeg vil så gerne hjælpe hende, men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre for at hjælpe hende til at sove længere.

I dag blev det til 5 små lure og én gang blund under amningen, og jeg sluttede dagen med en meget rødøjet baby, som bare græd og nærmest virkede manisk, så jeg gik en tur med hende i barnevognen, og det hjalp hende til at falde til ro, men hun sov stadig ikke...

Lidt om vaner og det, vi har prøvet:
Jeg bruger samme putteritual eller lader hende falde i søvn i barnevognen, når vi gå tur, og det virker ret fint at få hende til at falde i søvn (dette har vi arbejdet på i samarbejde med SP). Men de ting, jeg har prøvet for at få hende til at sove længere, har ikke virket:

- Jeg har prøvet at lade hende ligge og kigge (så længe hun ikke græder eller kalder på mig på anden vis) i håb om, at hun finder søvnen selv.

- Jeg lister typisk ind og giver sut, putter dynen omkring hende og lægger noget blødt over øjnene efter at have strøget hendes øjne i. Så falder hun i søvn igen men vågner kort efter.

- Jeg har prøvet at bade om formiddagen før middagsluren. Dette bliver hun meget træt af, men hun sover ikke længere af den grund. Jeg har også prøvet at "trætte" hende med andre aktiviter, fx biltur og mødregruppe.

- Jeg har prøvet at sove til middag med hende i en uge, hvor jeg var i lokalet konstant. Det hjalp faktisk på den måde, at når hun vågnede efter de 45 minutter, så kunne jeg amme hende og så faldt hun ofte i søvn igen (medmindre hun havde afføring og skulle skiftes, så virkede det ikke). Men dte holder ikke i længden, det bliver for tungt for mig at skulle opholde mig på mit soveværelse flere timer midt på dagen (så ...

Annonce

... snart jeg gik ud, vågnede hun).

- Jeg har også oplevet at hun er vågnet igen og igen, indtil jeg har taget hende op og vugget hende ind til min krop, hvor hun så er faldet i søvn igen - blot for at vågne, så snart jeg lægger hende.

- Jeg har prøvet barnevognsture og slyngevugge.

- Hun sov som spæd godt i strækviklen på mig, som det eneste sted (hun havde koliksymptomer pga reflux og sov virkelig dårligt) Men nu er hun for stor til viklen, synes jeg, og det virkede heller ikke til at hun kunne lide at være spændt fast mere.

Hun sover max 30 minutter i bil og i barnevogn og vågner efter få minutter, så snart vi går ind i et supermarked. Så med andre ord sover hun utroligt let om dagen. Om natten sover hun som en sten.

Jeg oplever ikke at det gør nogen forskel om hun har spist eller ej før luren. Jeg overvejer at afprøve lidt grød for at se, om det kan slå hende omkuld, så hun får en god frokostlur. Jeg synes dog det er lidt tidligt, da hun har en sart mave, men jeg er desperat og vil gerne bryde det her dårlige mønster.

Jeg tænker også på, om det kan handle om mig - at hun måske er bange for, at jeg ikke er der? Det er tydeligt, at hun kan finde roen med min hjælp, men har svært ved at finde den selv. Og det virker til, at hun stadig er opmærksom på mig i dagssøvnen, da hun ofte vågner kort efter jeg forlader lokalet. Dette bekymrer mig lidt, for på sigt skal hun jo også kunne passes af andre end mig.

Hun sover rigtigt fint om natten, i alt 11-12 timer, hvor hun vågner for at få mad 1-2 gange. Hun har dog meget svært ved at finde roen for natten, det tager timevis, somme tider helt til kl 22 før hun finder den dybe søvn. Hun vågner kort efter jeg forlader lokalet og falder i søvn når jeg nusser hende og putter dynen om hende igen. Jeg lægger også af og til noget over øjnene, da hun har det med at ligge og stirre. Nogle gange er problemet de baskende arme.

Min drøm er, at hun i hvert fald får én lang god lur midt på dagen, for de dage, hun har fået det, så har hun haft det meget bedre eftermiddag og aften, og hun har haft mere lyst til leg og at snakke og har bare virket til at være en gladere baby, der trives mere. Og hendes mor har også haft langt mere overskud. ;-)

I håb om at du kan hjælpe,

de allerbedste hilsener fra
Solomor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre