Vildt skrigeri ved opvågninger

13. januar 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vildt skrigeri ved opvågninger

Hej Helen

Min datter på nu 18 mdr er for tiden svær at kende. Det hele startede med at hun var syg med feber, diarré og opkast en fem dages tid. Da hun var syg sov hun stort set igennem hele natten. Nu her efter hun har været syg, er hun blevet meget svær at putte.

Vi har altid haft gode putterutiner og har gjort det samme siden hun var helt lille. Det tager normalt 20 min at putte hende, hvilket er fint for mig.
Men nu kan det tage op til to timer, og klokken er mange før hun sover. Det er som om hun ikke kan finde ro - hun vender og drejer sig mange gange og græder hvis vi forlader hendes værelse.

Om natten - nogle gange midt på natten - andre gange kl 4, vågner hun i et vildt skrig. Hun skriger og skriger. Vi har prøvet at putte hende om på siden, ae hende, ta hende med ind i vores seng, men intet virker. Hun skriger så meget at det lyder som om hun får det galt i halsen og spænder vildt op i kroppen med knuget hænder.
Vi får hende typisk ikke til at sove igen, før to timer senere, hvilket er hårdt for os alle sammen.

I vuggestuen har hun i en lang periode sovet 2-3 timer til ...

Annonce

... middag. Nu er hun begyndt at vågne efter 30-45 min i et skrig der, hvorefter de kæmper en time for at få hende til at sove igen.

Hun er i løbet af dagen ikke rigtig tilfreds og meget irritabel. Jeg tænker at det er fordi hun ikke får nok søvn, men jeg aner ikke hvad vi skal gøre?
Vi har selv tænkt på nightterror, men jeg kan ikke forstå det også sker om dagen.

Da hun var lille havde hun noget "kolik" som gjorde at hun kunne vågne i skrig 45 gange om natten. Da hun blev 9 mdr gik det over og hun begyndte at sove igennem. Hun har sovet på eget værelse fra hun var fem mdr.

Jeg kan ikke lade vær med at tænke på om der er noget galt? Lægen siger at ørerne er fine. Hun får fast movicol da hun døjer med hård mave.

Hun er et barn der er meget udadreagerende - både positivt og negativt. Motorisk har hun altid været rigtig godt med, gik da hun var 10,5 mdr.

Jeg føler ikke mit barn trives, hvilket er meget frusterende og gør mig ked. I de perioder hvor hun har sovet fint, uden opvågninger er hun den gladeste pige.
Hvad skal vi gøre for at få den glade pige igen?

Med venlig hilsen
Mor til M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder