Brev:
Vildt skrigeri ved opvågninger
13. januar 2017
Alder:
18 mdr.
Vildt skrigeri ved opvågninger
Hej Helen
Min datter på nu 18 mdr er for tiden svær at kende. Det hele startede med at hun var syg med feber, diarré og opkast en fem dages tid. Da hun var syg sov hun stort set igennem hele natten. Nu her efter hun har været syg, er hun blevet meget svær at putte.
Vi har altid haft gode putterutiner og har gjort det samme siden hun var helt lille. Det tager normalt 20 min at putte hende, hvilket er fint for mig.
Men nu kan det tage op til to timer, og klokken er mange før hun sover. Det er som om hun ikke kan finde ro - hun vender og drejer sig mange gange og græder hvis vi forlader hendes værelse.
Om natten - nogle gange midt på natten - andre gange kl 4, vågner hun i et vildt skrig. Hun skriger og skriger. Vi har prøvet at putte hende om på siden, ae hende, ta hende med ind i vores seng, men intet virker. Hun skriger så meget at det lyder som om hun får det galt i halsen og spænder vildt op i kroppen med knuget hænder.
Vi får hende typisk ikke til at sove igen, før to timer senere, hvilket er hårdt for os alle sammen.
I vuggestuen har hun i en lang periode sovet 2-3 timer til middag. Nu er hun begyndt at vågne efter 30-45 min i et skrig der, hvorefter de kæmper en time for at få hende til at sove igen.
Hun er i løbet af dagen ikke rigtig tilfreds og meget irritabel. Jeg tænker at det er fordi hun ikke får nok søvn, men jeg aner ikke hvad vi skal gøre?
Vi har selv tænkt på nightterror, men jeg kan ikke forstå det også sker om dagen.
Da hun var lille havde hun noget "kolik" som gjorde at hun kunne vågne i skrig 45 gange om natten. Da hun blev 9 mdr gik det over og hun begyndte at sove igennem. Hun har sovet på eget værelse fra hun var fem mdr.
Jeg kan ikke lade vær med at tænke på om der er noget galt? Lægen siger at ørerne er fine. Hun får fast movicol da hun døjer med hård mave.
Hun er et barn der er meget udadreagerende - både positivt og negativt. Motorisk har hun altid været rigtig godt med, gik da hun var 10,5 mdr.
Jeg føler ikke mit barn trives, hvilket er meget frusterende og gør mig ked. I de perioder hvor hun har sovet fint, uden opvågninger er hun den gladeste pige.
Hvad skal vi gøre for at få den glade pige igen?
Med venlig hilsen
Mor til M