Brev:
Kan ikke falde i søvn selv
8. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Kan ikke falde i søvn selv
Hej.
Jeg har en pige på 7 mdr, som jeg synes er svær at få til at sove.
Hun har haft perioder i sit liv (hver aften den første måned+, plus (fandt jeg ud af bagefter) nøjagtigt i de perioder der var tigerspring ved 4 og 5 mdr) hvor hun bare IKKE faldt i søvn. Jeg har altid hjulpet så lidt jeg kunne, hvilket har virket godt med min søn, han har sovet formidabelt selv det meste af sit liv. Men i disse perioder har jeg måttet vugge og vugge hende, mens hun "sov", hun vågnede op hvis jeg stoppede. Indimellem disse perioder har hun kunnet sove helt selv, både lure og aften.
Pt sover hun ca kl 19, ved at jeg holder på hende, og aer hende på hovedet. Det tager max 15 minutter. Hun vil på ingen måde kunne finde ro selv, men snakke længe, indtil hun blev ulykkelig, og have svært ved at falde i søvn. indimellem for tiden, kan jeg undgå at vippe i vognen. Men når hun bliver ammet (hver 2.-3. time 🙄) falder hun ikke bare i søvn længere. En sut og måske et par vug. Indimellem vågner hun om aftenen eller natten og er så 1-2 timer om at blive træt nok, så græder hun, for hun kan ikke falde i søvn selv. Hvis jeg vugger hende, ligger hun med lukkede øjne, men sover ikke tungt før efter 1-2 timer. De sidste dage er hun begyndt at vågne mange gange om natten og skal have hjælp til at sove videre (eller som nu, være vågen 2 timer). (Hun sov 7-8 timer i streg da hun var 2 mdr, og hun spiser i øvrigt godt med mad om dagen).
Men hvad dælen sker der? Er det "normal" babyadfærd?? Hvorfor kan hun ikke finde ind i søvnen selv? Hvordan får jeg lært hende det (igen igen)? Hver gang jeg har lavet en strategi, har hun pludselig "krævet" noget andet af mig, og nu sover hun dårligere end nogensinde! Jeg føler jeg har fejlet lidt. Og jeg er ved at være træt og frustreret. 😞
Venlig hilsen
K.