Kan ikke falde i søvn selv

8. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kan ikke falde i søvn selv

Hej.

Jeg har en pige på 7 mdr, som jeg synes er svær at få til at sove.

Hun har haft perioder i sit liv (hver aften den første måned+, plus (fandt jeg ud af bagefter) nøjagtigt i de perioder der var tigerspring ved 4 og 5 mdr) hvor hun bare IKKE faldt i søvn. Jeg har altid hjulpet så lidt jeg kunne, hvilket har virket godt med min søn, han har sovet formidabelt selv det meste af sit liv. Men i disse perioder har jeg måttet vugge og vugge hende, mens hun "sov", hun vågnede op hvis jeg stoppede. Indimellem disse perioder har hun kunnet sove helt selv, både lure og aften.

Pt sover hun ca kl 19, ved at jeg holder på hende, og aer hende på hovedet. Det tager max 15 minutter. Hun vil på ingen måde kunne finde ro selv, men snakke længe, indtil hun blev ulykkelig, og have svært ved at falde i søvn. indimellem for tiden, kan jeg undgå at vippe i vognen. Men når hun bliver ammet (hver 2.-3. time ...

Annonce

... 🙄) falder hun ikke bare i søvn længere. En sut og måske et par vug. Indimellem vågner hun om aftenen eller natten og er så 1-2 timer om at blive træt nok, så græder hun, for hun kan ikke falde i søvn selv. Hvis jeg vugger hende, ligger hun med lukkede øjne, men sover ikke tungt før efter 1-2 timer. De sidste dage er hun begyndt at vågne mange gange om natten og skal have hjælp til at sove videre (eller som nu, være vågen 2 timer). (Hun sov 7-8 timer i streg da hun var 2 mdr, og hun spiser i øvrigt godt med mad om dagen).

Men hvad dælen sker der? Er det "normal" babyadfærd?? Hvorfor kan hun ikke finde ind i søvnen selv? Hvordan får jeg lært hende det (igen igen)? Hver gang jeg har lavet en strategi, har hun pludselig "krævet" noget andet af mig, og nu sover hun dårligere end nogensinde! Jeg føler jeg har fejlet lidt. Og jeg er ved at være træt og frustreret. 😞

Venlig hilsen
K.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder