Brev:
Amning og putning
5. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Amning og putning
Hej Helen.
Jeg har en dejlig lille dreng, Albert, på 6 måneder (han er fra d. 8. juli 2016).
Han er blevet ammet siden han blev født, men amningen var noget af en kamp, da han ikke kunne danne særlig godt vacuum og derfor havde svært ved at hente den mælk ud han havde brug for og holde min produktion oppe, af den grund ammede jeg ham rigtig ofte og lod ham derfor også ligge ved brystet så meget som han ville, hvilket betød at han ofte har sovet med brystet i munden, ind til han har sluppet og så er blevet lagt, det fungerede fint, men ikke længere.
Han er blevet enormt svær at putte til nat, han har enormt meget uro og er kun rolig hvis jeg holder ham stramt helt tæt ind til mig, så falder han nemt i søvn, men så snart jeg lægger ham er han lys vågen, jeg har både prøvet at lægge ham når han sover dybt (så vågner han ca efter 10-45 minutter helt ulykkelig), jeg har prøvet at lægge ham vågen og så være ved ham helt tæt (det kan han slet ikke falde i søvn ved og arme og ben fægter rundt) og lægge ham, som jeg har læst du anbefaler lige inden han falder i søvn, der lægger jeg ham når hans øjne kører lidt rundt hvor han næsten ikke kan holde dem åbne, men så vågner han op og bliver ked af det, fordi han jo er træt og blev vækket. Han kan godt falde i søvn når vi ligger ved siden af hinanden, men vi skal ligge helt tæt mave mod mave.
Jeg ammer ham siddende i vores soveværelse hvor der er helt mørkt, vi kan ikke ligge ned og amme, han vil slet ikke tage fat. Ofte får jeg ham taget fra inden han falder i søvn, hvis jeg kan mærke at han bare babber, men han skal ha sutten lige efter ellers bliver han urolig.
Putningen tager ofte 3 timer før han sover helt. Jeg kan godt være i tvivl om jeg starter for sent eller for tidligt med putningen, men han er utrolig svær at læse, for han gaber ikke og gnider sig ikke i øjnene.
Du får lige vores dagsplan, så du kan se hvordan det typisk ser ud
kl. 7/7.30 står vi op her ammes han hvis ikke han har fået noget siden midt på natten
kl. 9 ammes og puttes ud
kl. 12/12.30 står op og får grød ammes nogle gange efter
kl. 14/15 ammes og puttes ud (er ofte svær at få til at sove her og sover meget svingende 1/2-3 timer)
kl. 16/17 ammes hvis han er vågnet fra lur
kl. 18 grøntsagsmos (vi er først lige startet på dette måltid)
19.30/20 Ammes og starter putningen
kl. 23 Ammes mens han sover
Om natten ammes han 1-2 gange normalt, men på det sidste er han vågnet en del gange.
Vi er først startet med fastføde for en uge siden.
Jeg håber du kan hjælpe mig lidt, for jeg synes efterhånden putningsshowet er hårdt og min kæreste kan slet ikke tage over.
Med venlig hilsen
Mie