Brev:
Min datter gråder utrøstelig når hun vågner om aftenen
29. november 2016
Alder:
6 mdr.
Min datter gråder utrøstelig når hun vågner om aftenen
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar angående Lykke og problemet med at få hende til og sove mere end 1 time om aftenen.
Jeg har nu ændret på hendes søvn om morgen og nu sover hun mindre, ofte 2 lure. 1 lur om Morgen/formiddagen på ca. 1-1,5 time og en senere middagstid på 2-2,5 time. Vi ligger hendes stadig kl. 19.00 hvor hun er træt og hun falder relativ hurtig i søvn uden de større problemer. Hun finder selv søvnen og vi sidder ved hendes til hun sover.
Men vi kommer aldrig ud af soveværelset igen. Hun vågner efter 20-30 min og er dybt ulykkelig. De sidste 4 dage har hun grædt konstant i 1,5-2,5 timer og giver kun op fordi hun er så træt. Hun græder ulykkelig og hjerteskærende.
Hun virker ikke som om hun har ondt, hun er mæt når vi lægger hende. I løbet af de sidste uger er meget sket, hun ruller rundt på maven, kravler baglæns og meget mere motorisk fremme end tidligere. Hun har fået to tænder i undermunden, og hendes barnevogn er nu ændret til en mere klapvognsligende del. Delen kan ligges ned når hun sover, men hun sidder ofte op og kigger rundt. Hendes lur på altanen sover hun i en stor barnevogn hvor hun ligger normalt i en vognpose.
Vigtig og nævne de meget ulykkelig aftener er kommet efter jeg faldt og brækket min arm. Jeg kunne ikke længere løfte hende, skifte hende og tage mig af hende som jeg plejer. Min svigermor hjalp os den første uge og nu er min mand hjemme og hjælper. Jeg har på grund af min arm ikke mulighed for og tage mig af hende som jeg plejer og ønsker. Jeg sidder stadig med hende og ammer hende, men den helt tætte kontakt er mindre i denne tid. Jeg brækket armen lørdag og torsdag startet dette med hun vågnet efter 20-30 min og græder ulykkeligt i flere timer. Torsdag var hun ulykkelig, fredag sov hun men var meget urolig, og siden har vi haft en kamp som vi aldrig har oplevet før.
De første par dage efter jeg havde brækket min arm havde hun samtidig omgangsyge og diare, derfor havde vi let snor og hun fik lov til og falde i søvn med mig i senge eller lå og så ipad i sengen med mig. Hun er 6 måneder og syntes ipad er utrolig spændende.
Vi frygter lidt den kamp vi har nu er fordi hun vil hygge, se TV og lege når hun vågner. Hun græder hysterisk når hun ikke får lov. Vi havde håbet hun ville indse hun ikke fik sin vilje efter et par dage, men nu er vi på 4 aften med gråd i flere timer og en utrøstelig baby. Det er min mand som har stået med vores datter i soveværelset alle de aftener, nu hvor jeg ikke kan løfte hende. Vi har de sidste måneder skiftet os til og lægge hende.
Hvad gør vi? Skal vi holde ud og selvfølgelig nægte hende hygge i soveværelset og blive ved med at fortælle hende hun skal sove. Prøve og trøste hende når hun græder, men nægte leg og hygge. Er dette normalt for en baby i hendes alder?
Glæder mig meget til din hjælp
Matilde