Min datter gråder utrøstelig når hun vågner om aftenen

29. november 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Min datter gråder utrøstelig når hun vågner om aftenen

Hej Helen

Tak for dit tidligere svar angående Lykke og problemet med at få hende til og sove mere end 1 time om aftenen.

Jeg har nu ændret på hendes søvn om morgen og nu sover hun mindre, ofte 2 lure. 1 lur om Morgen/formiddagen på ca. 1-1,5 time og en senere middagstid på 2-2,5 time. Vi ligger hendes stadig kl. 19.00 hvor hun er træt og hun falder relativ hurtig i søvn uden de større problemer. Hun finder selv søvnen og vi sidder ved hendes til hun sover.
Men vi kommer aldrig ud af soveværelset igen. Hun vågner efter 20-30 min og er dybt ulykkelig. De sidste 4 dage har hun grædt konstant i 1,5-2,5 timer og giver kun op fordi hun er så træt. Hun græder ulykkelig og hjerteskærende.

Hun virker ikke som om hun har ondt, hun er mæt når vi lægger hende. I løbet af de sidste uger er meget sket, hun ruller rundt på maven, kravler baglæns og meget mere motorisk fremme end tidligere. Hun har fået to tænder i undermunden, og hendes barnevogn er nu ændret til en mere klapvognsligende del. Delen kan ligges ned når hun sover, men hun sidder ofte op og kigger rundt. Hendes lur på altanen sover hun i en stor barnevogn hvor hun ligger normalt i en vognpose.

Vigtig og nævne de meget ulykkelig aftener er kommet efter jeg faldt og brækket min arm. Jeg kunne ikke længere løfte hende, skifte hende og tage mig af hende som jeg plejer. Min svigermor hjalp os den første uge og nu er min mand hjemme og ...

Annonce

... hjælper. Jeg har på grund af min arm ikke mulighed for og tage mig af hende som jeg plejer og ønsker. Jeg sidder stadig med hende og ammer hende, men den helt tætte kontakt er mindre i denne tid. Jeg brækket armen lørdag og torsdag startet dette med hun vågnet efter 20-30 min og græder ulykkeligt i flere timer. Torsdag var hun ulykkelig, fredag sov hun men var meget urolig, og siden har vi haft en kamp som vi aldrig har oplevet før.

De første par dage efter jeg havde brækket min arm havde hun samtidig omgangsyge og diare, derfor havde vi let snor og hun fik lov til og falde i søvn med mig i senge eller lå og så ipad i sengen med mig. Hun er 6 måneder og syntes ipad er utrolig spændende.

Vi frygter lidt den kamp vi har nu er fordi hun vil hygge, se TV og lege når hun vågner. Hun græder hysterisk når hun ikke får lov. Vi havde håbet hun ville indse hun ikke fik sin vilje efter et par dage, men nu er vi på 4 aften med gråd i flere timer og en utrøstelig baby. Det er min mand som har stået med vores datter i soveværelset alle de aftener, nu hvor jeg ikke kan løfte hende. Vi har de sidste måneder skiftet os til og lægge hende.

Hvad gør vi? Skal vi holde ud og selvfølgelig nægte hende hygge i soveværelset og blive ved med at fortælle hende hun skal sove. Prøve og trøste hende når hun græder, men nægte leg og hygge. Er dette normalt for en baby i hendes alder?

Glæder mig meget til din hjælp

Matilde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.