Brev:
Søvn - vi er blevet sat på en prøve
7. november 2016
Alder:
4 mdr.
Søvn - vi er blevet sat på en prøve
Hej Helen,
Så blev det min tur til at blive medlem. Indtil nu har jeg bare læst dine svar til andre, og fundet hvad jeg søgte der, men så kom Asta, og nu behøver jeg lidt personlig hjælp. For hold da op, vi er blevet sat på en prøve.
Asta er nu blevet 4 1/2 måned - og hvilke 4 1/2 måned. Hun græd rigtig rigtig meget lige fra hun kom ud og indtil for en lille måned siden. Hun har kun ville sove i mine arme eller bæreselen og det er både dag og nat, og hun bruger brystet som sut. Vi har ikke kunne trøste hende eller få hende til at sove på nogen som helst andre måder.
Hun blev sat på nexium af en børnelæge, som mente at det muligvis kunne være refluks, fordi hun kun ville sove i mine arme eller i bæreselen, men det havde ikke nogen betydelig effekt, men hun blev derimod meget forstoppet. Vi stoppede derfor medicinen igen.
Fra hun var 6 uger har hun været til kiropraktor først 6 gange hos en, som ikke rigtig fik løst så meget, så 6 gange til zoneterapi (hun løste forstoppelse) og så nu 4 gange hos en ny kiropraktor, som virkelig har fået løsnet godt op. Hun havde spændinger i både lænden, skulderblade og nakken, og vi kan virkelig mærke, at det har hjulpet med de sidste behandlinger. Hun er dog stadig ikke fan af at ligge på maven. Kiropraktoren siger, at hun nu skulle være færdigbehandlet, og at det blot skal tjekkes nu, at det ikke falder tilbage igen.
Altså burde vi nu have en pige, som ikke længere har smerter. Så langt, så godt, men nu står vi med en masse "dårlige vaner", som var en nødvendighed mens helvedet stod på, men som er så opslidende nu, at vi bliver nødt til at komme videre.
Vores store problem er søvnen. Asta vil stadig allerhelst sove hos mig ved brystet, men om dagen kan jeg nu få hende til at sove i slyngevuggen og nu også barnevognen, men hun sover bare ofte kun 30-45 min af gangen. Så vågner hun grædende og har bestemt ikke lyst til at vågne, men jeg kan heller ikke få hende til at sove igen - kun hvis jeg ligger hende til brystet og bliver siddende med hende eller hvis jeg er meget hurtig ude ved barnevognen og så går rundt, de næste to timer, for hvis vognen holder stille, så vågner hun med det samme. Men så kan hun de fleste dage, en gang om dagen tage op til tre timer og vågne glad.
Hun kan nu klare at være vågen ca 2 timer, men skal ofte være på arm meget af tiden. Faktisk kan hun kun ligge meget kort tid selv i kravlegården, så skal hun underholdes eller bæres rundt på resten af tiden og allerhelst af mor. Vi har den dejligste familie, som virkelig hjælper os, men Asta bliver så ked og utidig, når det er bedsteforældrene, som går eller snakker med hende. Så græder hum, og er meget svær at trøste.
Hun er egentlig meget nem at få til at sove, hvis man triller med vognen eller vugger gyngen, mens app eller bamse med hvidstøj kører, så jeg er ikke i tvivl om, at hun er træt nok. Ofte er øjnene også helt røde og hun kan ikke trækkes længere. Samtidig skal hun heller ikke puttes før, for så bliver det meget højlydt, når hun skal sove og er lang tid om at falde i søvn, så jeg føler, at vi har fundet det rigtige tidspunkt. I hvert fald langt de fleste gange. Jeg har prøvet mange gange, at trille med barnevognen og stoppe, når hun drejer hovedet og ligger sig til at sove (hun brokker sig som regel lidt, når hun bliver lagt, som bliver til meget gråd, hvis ikke jeg triller eller vugger hende), men så vågner hun bare helt op igen og bliver tosset. Det lykkedes altid kun, hvis vognen eller vuggen er i bevægelse.
Og så kommer vi til aftenen og natten. Vi har en seng ved siden af vores til hende. Som vi forsøger os med at putte hende i, men uden held. Hun bliver ufattelig ked af det og græder og græder, så vi har virkelig svært ved at trøste hende. Efter lang kamp og meget gråd, er det dog lykkedes os de sidste tre aftener, at få hende puttet i enten slyngevuggen eller i armene (men uden brystet i munden) og så ned i sengen. Men det er absolut ikke sjovt, og vi er bange for, at hun for et helt forskruet og panisk forhold til det at falde i søvn. I de tre nætter har hun så sovet 1 1/2- 3 timer og er så vågnet op, og så kan vi bare ikke få hende til at ligge selv igen. Gråden bliver så høj og hun bliver bare ved og ved, indtil hun bliver lagt til brystet, så falder hun i søvn med det samme. Men hun kan desværre ikke kobles fra igen, så vågner hun med det samme, jeg forsøger.
Så der ligger hun så hele natten, mens jeg sidder op med hende og en gang i mellem prøver at ligge os ned. Det kan man, hvis hun har brystet i munden, men jeg kan ikke en gang flytte lidt på mine ben, så er hun vågen igen og hun skal have fat på brystet hele tiden. Jo længere hen på natten vi kommer, jo mere og lettere vågner hun op, ofte pga. Luft i maven, og jeg bliver mere og mere træt og frustreret. Det virker som om, at hun aldrig er i dyb søvn.
Asta vil desværre ikke bruge sut og heller ikke tage flaske (vi har prøvet nærmest alle sutter i flere størrelser). Vi er lige begyndt på skemad, men jeg har bestemt ikke fornemmelsen af, at hun er sulten, da hun helst bare babber og ikke spiser. Far kan nogle gange have held med lillefingeren, og få hende til at sove videre med den i munden, men lige så tit bliver hun også skrup tosset.
Kan du hjælpe os med, hvordan vi kommer videre. I bund og grund handler det vel egentlig om, hvordan vi får hende til at sove videre uden bryst eller at trille konstant i barnevognen, og om du kan have et bud på, hvorfor hun sover så let og aldrig virker til at være i dyb søvn.
Håber du kan hjælpe os, det fylder så enormt meget.
Med venlig hilsen
Jeanne