Brev:
Ny seng - nyt putteritual
31. oktober 2016
Alder:
23 mdr.
Ny seng - nyt putteritual
Hej Helen
Nu har jeg brug for dit råd kloge råd igen :)
Lille F er nu 23 mdr., og er måske slet ikke så lille mere. Hun stor trives i sin vuggestue, er en af de "store" børn nu, er meget social og vil gerne lege med de andre børn - og er opmærksom på de små. Hun snakker som et vandfald, hver dag kommer der flere mange nye ord, sætninger og forståelser.
Hun står op omkring kl. 7:00, sover 1-2 timer i mellem 12 og 14, alt efter dagen. Vi slutter som regel dagen af med hygge på sofaen til lidt tegnefilm, derefter kigger vi i en bog eller synge lidt sange omkring kl. 19:30.
Hun spiser rigtig godt i løbet af dagen, ikke det vilde til aftensmad - men hun er en stor pige, som selv siger fra og til, så det bekymre mig ikke.
Hun er en rigtig glad pige, har temperament - men ikke hysterisk. Mere "jeg vil gerne fortælle min mening" krydret med lidt krokodilletåre.
Da jeg er gravid i 5. måned, har vi besluttet os for, at hun skulle ud af sin tremmeseng, og over i en ny juniorseng. Vi har valgt dette, fordi, at vi gerne ville lave ændringen for hende i god tid inden hun bliver storesøster - og fordi hun begyndte at signalere, at hun følte sig "fanget i sin tremmeseng".
Hun har jo altid sovet som en drøm om natten taget 11-12 timer i streg, så vi havde ligesom også mod på projektet ;)
Vores udfordring ligger i, at få hende til at blive i sengen. Hvis vi siger godnat, putter, kysser osv., også går ind i stuen, så stiger hun ud af sengen med det samme, og kalder på os. Også kan vi så lege tilbage i sengen lege eks. antal gange indtil en af os giver op.
Vælger vi at blive inde hos hende, sidde ved siden af hende og evt. holde i hånden, så sover hun efter små tyve minutter.
Hendes nætter i øjeblikket er lidt mere rodet, end de har været tidligere. Hun drømmer ekstremt meget, kalder på os (i søvne), og siger lyde - jeg tror dette er pga. hendes udvikling, for hun har ikke brug for os i løbet af natten (går vi derind med en sut, så registrere hun det ikke) - også er det helt sikkert krydret med ankomsten af de sidste kindtænder.
Så mit spørgsmål er:
- Skal vi tage kampen om, at blive i sengen nu? Gøre brug af "strygemetoden" osv.
- Eller skal vi blive hos hende og holde hende i hånden/sidde hos hende?
Jeg har brug for et prej i den rigtige retning, så vi kan "udnytte" tiden bedst muligt, inden hun bliver storesøster om 4 mdr.
Glade hilsner
Lille F's Mor (og Far)