Brev:
Aktivt barn mangler søvn
27. oktober 2016
Alder:
6 mdr.
Aktivt barn mangler søvn
Kære Helen,
Jeg er så heldig at være mor til en pige på 6,5 måned som er utrolig smilende, glad, aktiv og tryg ved de fleste mennesker. Hun har altid været flaskebarn.
Hun har stort set haft travlt lige fra hun kom til verden, og da hun var 4 måneder fik hun de 2 nederste fortænder, som 5 måneder møvede hun sig hen, hvor hun ville og nu hiver hun sig op i stående stilling og går langsomt langs sofaen. Så du kan nok høre vi har nok at se til :) Hun vejer knap 8 kg og er 65 cm
Mit spørgsmål går stort set på hendes søvn rytme i forhold til hendes udvikling, specielt den kognitive/verbale udvikling.
Vores rytme er på nuværende tidspunkt ca. således:
06.00 - godmorgen
08.00 - hirsegrød med frugt mos, vand af kop
08.45 - flaske, 200ml
09.00 - puttes 1 sover her alt mellem 1 time og halvanden.
11.00 - grøntsagsmos, evt. bondebrød eller andet til hånden. Vand af kop
12.30 - flaske 200 ml
12.45 - Sover 2 ( her kan hun sove op til 2 timer )
15.30 - frugt i hånden, vand af kop
17.00 - Sover 3 her hun lige ved at omkomme af træthed, så hun powernapper ca. 20-30 min
17.30/18 - Grøntsagsmos ( anden variant end frokost ) evt. bondebrød, avokado, agurk mm. vand af kop
19.00 - aftenbad
20.00 - flaske 200 ml
20.15 - godnat ( hun sidder på armen den sidste time fordi hun ellers går omkuld, desværre vågner hun efter 30 min, hvis hun puttes før 20.00 )
02-05 - flaske ...
...
Vi har naturligvis dårlige nætter i perioder, men alt i alt sover hun ret stabilt om natten, jeg er inde hos hende 1-2 gange. Jeg har forsøgt at snige en sen flaske i hende, ved 23-00 tiden, men den nægter hun at tage.
Når hun vågner kl 06 efter ca. 10 timers søvn, så smiler hun og er glad, men efter ganske kort tid klynker hun og vil stort set kun op til mig indtil jeg putter hende kl. 09. intet jeg har gjort har fået hende til at sove videre kl. 06.
Vi arbejder alt vi kan på at undgå den 3 lur, da jeg er helt klar over at den kan være skyld i søvnen, men som skrevet længere oppe så ligger hun aldrig stille, hun bruger så vanvittig meget energi at luften virkelig hurtigt går ud af ballonen. Og når hun er så fysisk, så virker det på mig som om hun bruger energien på at være aktiv, så hun pludre ikke ret meget med os mere.
Jeg har brug for at vide, om vi skal arbejde videre som vi gør, og lade tiden arbejde med os eller om der er tiltag som kan hjælpe os til én time mere om natten, og forhåbentlig en pige der orker at begynde at pludre med os igen og have flere krafter til resten af dagen.
De skrevne 200ml er udelukkende ca. det er sket én gang at hun har spist mere, så det er mellem 180-200ml ad gangen. Hun elsker at sidde ved bordet og spise, men hun spiser ikke vanvittig meget.
På forhånd tusind tak for din hjælp og mange gode råd.
Med venlig hilsen
Julie