Søvn og døgnrytme

15. oktober 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Søvn og døgnrytme

Kære Helen,

Så er det blevet min tur til at søge din hjælp...☺️ Vi har en lille pige på 7 måneder, som er en glad pige som trives. Vores store udfordring går på søvn og døgnrytme.
Hun er ammebarn.

Fra hun var 2,5-3,5 måned, sov hun ml 8-10 timer pr nat. Derefter begyndte hun at vågne 1 gang pr nat, hvilket jo er naturligt og også fungerede fint et stykke tid.
For halvanden måned siden, begyndte hun at vågne 2 gange pr nat og ville ammes og nu er vi oppe på, at hun vågner ofte, sover helt vildt uroligt og nogen nætter vil amme op til 4 gange. Hun har fået to tænder i underkæben og jeg tror det var i den forbindelse det kammede helt over.

Jeg er begyndt at tage hende over i vores seng midt på natten,- så får jeg en smule mere søvn end når jeg skal ud af sengen hele tiden. Hun sover dog ikke mindre uroligt eller længere tid hos mig.

Hun har siden hun var helt lille, sovet i slyngevugge ved siden af mig og har i nu halvanden måned sovet i sin tremmeseng. Overgangen gik uden problemer.

I en lang periode svøbte vi hende hver gang hun skulle sove fordi hun var så urolig og vækkede sig selv. Efter hun kom i tremmesengen trappede jeg hende ud af svøbet og hun falder nu i søvn fint uden. Er dog i tvivl om hun stadig ville sove længere hvis hun var svøbt ? Synes bare det er synd at svøbe hende når hun er så stor,- vi føler det lidt som et overgreb..

Der er lige nu ikke rigtig noget mønster for hvordan hun sover om natten. Som oftest vågner hun mellem 23.30 og 00.30 og igen ved 3-4 tiden og kl 5. Så kan hun vågne og være frisk fra alt mellem 5-7. Et par gange har hun sovet videre hos mig til kl 8.
Men i disse dage vågner hun meget oftere.

Om dagen sover hun heller ikke meget, det har hun ikke gjort siden hun var 3 mdr. Tit meget korte lure og ofte vil hun slet ikke sove og græder eller laver fis. Det kan tage virkelig lang tid at få hende til at sove om dagen og det er meget frustrerende, især når jeg kan se, at hun er træt. Vi bor oppe, så barnevognen har ikke været brugt til at sove i. Jeg vil dog ...

Annonce

... gerne igang med det.

Fordi der ingen rytme er i hendes nattesøvn og hvornår hun vågner om morgenen, er det også svært for mig at få rytme i dagen og hendes måltider.

Jeg prøver at hun får måltider 3 gange dagligt og er også begyndt med mellemmåltider. Hun får mere eller mindre alt det som jeg har set du anbefaler til andre i den alder,- Og så selvfølgelig stadig amning også. Men jeg har svært ved at holde noget somhelet fast tidspunkt.

Jeg har talt med min sp som foreslår, at vi tar hende op når vi går i seng (hun sover ca kl 20) og ammer hende og derefter gir hende 150 ml mme at sove på. Og så skal hun ikke have mad igen før 7 timer efter. Hun siger, at vi skal trøste og vugge og gi sutten dyppet I vand, men ikke give mad i løbet af natten og at det kan tage 1-2 uger før hun har vænnet sig til det. Hvad tænker du om det ?

Og kan det være rigtigt, at vi skal vække hende for at give hende mad ?? Synes det er lidt mærkeligt at gøre..?

Vedr mme, så har vi givet hende lidt på det sidste hvis jeg ikke var hjemme. Jeg har ikke mælk til at pumpe ud og desuden er det venstre bryst næsten gået i stå. Når jeg pumper på det kommer der 20-30 ml ud. Så jeg er meget i tvivl om jeg har mælk nok til hende.
Jeg har givet hende 80 ml et par gange efter amning( som forsøg) og hun sluger det og ligner en der vil ha mere ... Skal jeg give hende det ???

Hvordan får jeg skabt en rytme for min datter ? Og hvordan får jeg hende til at sove bedre ?

Jeg putter hende kl 19.30-20 med fast putteritual. Dog kan jeg ikke bare lægge hende så hun falder i søvn selv. Hun blir stadig vugget til rolig så lagt mens hun er halvvågen.
Jeg har tænkt om det vil gøre en forskel, hvis jeg står op på det samme tidspunkt hver dag,- ligegyldig hvordan natten har været ???

Det er svært at vide præcis hvad du har brug for af oplysninger, ligesom det er møgsvært at holde det simpelt. Spørg endelig hvis du har brug for flere informationer.

Jeg glæder mig rigtig meget til at høre fra dig☺️

Med venlig hilsen
fra Julie - mor til Liva

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt