Bliver bims, hvis jeg ikke får lidt søvn II

22. september 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Bliver bims, hvis jeg ikke får lidt søvn II

Kære Helen.

Jeg har netop modtaget dit svar på det brev jeg skrev i går. Tak for det, jeg synes jeg vil give dig lidt respons på dit meget fine detaljerede svar.

Min søn er blevet forkølet og har ondt i ørerne så han har skreget hele natten, derfor er der ingen rytme i dag, men ellers er der faktisk faste tider. Jeg vil arbejde på at give ham endnu mere fast rytme, selvom jeg selv føler hverdagen er uendelig triviel på den måde.

Jeg har arbejdet på, at dagen ser således ud:

5-6 står op
6.30-7 ammes og puttes til morgenlur som altid er 40 minutter (nogle gange i sengen nogle gange i slyngevuggen)
7.30-8 havregrød
8.30 bad
9-9.30 ammes og puttes til formiddagslur, som oftest varer 1,5-2 timer og foregår altid i slyngevuggen (hvad fa´en gør jeg når han om lidt ikke kan være i den længere:-/).
11.30-12 frokost
ca. 13.30 ammes og puttes til middagslur, som altid er i vognen som jeg triller. Her er det meget forskelligt hvor længe han sover.
16 lidt frugt eller frugtmos
16.30-17 ammes og puttes til eftermiddagslur hvis middagsluren har været kort.
18 aftensmad
19.30-20 ammes og puttes for natten (aftenputning tager oftest mellem 1-1,5 timer uanset om han lige er blevet døsig eller om han er overtræt.
23-00 ammes
3-4 ammes
5 vågner

Jeg har tænkt over, om han i virkeligheden er helt klar til at skippe amningen kl 3-4, for han er jo ikke sulten kl 5 så.. hvis nu han var det ville han formentlig tage brystet og måske sove videre..?
Ellers vil jeg forsøge at afkorte hans vågenperiode som du skriver.

Mht. at skippe natamning, så slipper han næsten altid brystet og vender sig om før han falder i søvn om natten, ligesom han meget sjældent kan ammes i søvn om aftenen.

Mht ...

Annonce

... at få flaske, er jeg nervøs for at han så ikke vil tage brystet længere. Han kan allerede nu kun ammes herhjemme.. Skal jeg være nervøs for at han afviser brystet så?

Jeg tror ikke der er en fysiologisk forklaring på søvnproblemerne, det er ikke min fornemmelse. Jeg tror nærmere han ligner sine forældre utroligt meget når det kommer til ikke at ville gå glip af noget og let lade sig distrahere. Men han er også en meget fysisk og motorisk dreng der er på nippet til at kravle, så nu har jeg tilmeldt os både babyrytmik og svømning, og håber på det kan give ham en større fysisk træthed og dermed bedre søvn. Jeg ved jo han er i stand til at sove sammenhængende, jeg har set ham gøre det op til 6 timer om natten de første 8 uger, det er bare ved at være længe siden.

Lige en ekstra ting.. Slyngevuggen.. Den er ved at være for lille, og det er endda den store version. Den er også lidt for farligt når han om lidt kan sætte sig op selv. Vi bor på 5. sal og har en altan og jeg havde hele tiden tænkt (særligt mens jeg var gravid og intetanende om hvad der ventede) at putte ham derude, men hvordan skal jeg lige få indført det nu når han er helt vuggesyg. Det er en kamp jeg vil tage når det går lidt bedre med de andre ting, men har du lidt råd til hvordan jeg kan gøre det nemmere?

Jeg håber du har ret i at tiden vil arbejde for os. Det er bare så ærgeligt at man ikke kan nyde denne første tid lidt mere fordi trætheden fylder så meget. Men når det er sagt, så kan jeg heldigvis også helt glemme trætheden i perioder i løbet af dagen, fordi min søn er så uendelig dejlig!

Jeg ser frem til at høre fra dig igen:)

Mange taknemmelige tanker.

Med venlig hilsen

En mor, der nu er lidt mere optimistisk.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor