Brev:
Bliver bims, hvis jeg ikke får lidt søvn II
22. september 2016
Alder:
6 mdr.
Bliver bims, hvis jeg ikke får lidt søvn II
Kære Helen.
Jeg har netop modtaget dit svar på det brev jeg skrev i går. Tak for det, jeg synes jeg vil give dig lidt respons på dit meget fine detaljerede svar.
Min søn er blevet forkølet og har ondt i ørerne så han har skreget hele natten, derfor er der ingen rytme i dag, men ellers er der faktisk faste tider. Jeg vil arbejde på at give ham endnu mere fast rytme, selvom jeg selv føler hverdagen er uendelig triviel på den måde.
Jeg har arbejdet på, at dagen ser således ud:
5-6 står op
6.30-7 ammes og puttes til morgenlur som altid er 40 minutter (nogle gange i sengen nogle gange i slyngevuggen)
7.30-8 havregrød
8.30 bad
9-9.30 ammes og puttes til formiddagslur, som oftest varer 1,5-2 timer og foregår altid i slyngevuggen (hvad fa´en gør jeg når han om lidt ikke kan være i den længere:-/).
11.30-12 frokost
ca. 13.30 ammes og puttes til middagslur, som altid er i vognen som jeg triller. Her er det meget forskelligt hvor længe han sover.
16 lidt frugt eller frugtmos
16.30-17 ammes og puttes til eftermiddagslur hvis middagsluren har været kort.
18 aftensmad
19.30-20 ammes og puttes for natten (aftenputning tager oftest mellem 1-1,5 timer uanset om han lige er blevet døsig eller om han er overtræt.
23-00 ammes
3-4 ammes
5 vågner
Jeg har tænkt over, om han i virkeligheden er helt klar til at skippe amningen kl 3-4, for han er jo ikke sulten kl 5 så.. hvis nu han var det ville han formentlig tage brystet og måske sove videre..?
Ellers vil jeg forsøge at afkorte hans vågenperiode som du skriver.
Mht. at skippe natamning, så slipper han næsten altid brystet og vender sig om før han falder i søvn om natten, ligesom han meget sjældent kan ammes i søvn om aftenen.
Mht at få flaske, er jeg nervøs for at han så ikke vil tage brystet længere. Han kan allerede nu kun ammes herhjemme.. Skal jeg være nervøs for at han afviser brystet så?
Jeg tror ikke der er en fysiologisk forklaring på søvnproblemerne, det er ikke min fornemmelse. Jeg tror nærmere han ligner sine forældre utroligt meget når det kommer til ikke at ville gå glip af noget og let lade sig distrahere. Men han er også en meget fysisk og motorisk dreng der er på nippet til at kravle, så nu har jeg tilmeldt os både babyrytmik og svømning, og håber på det kan give ham en større fysisk træthed og dermed bedre søvn. Jeg ved jo han er i stand til at sove sammenhængende, jeg har set ham gøre det op til 6 timer om natten de første 8 uger, det er bare ved at være længe siden.
Lige en ekstra ting.. Slyngevuggen.. Den er ved at være for lille, og det er endda den store version. Den er også lidt for farligt når han om lidt kan sætte sig op selv. Vi bor på 5. sal og har en altan og jeg havde hele tiden tænkt (særligt mens jeg var gravid og intetanende om hvad der ventede) at putte ham derude, men hvordan skal jeg lige få indført det nu når han er helt vuggesyg. Det er en kamp jeg vil tage når det går lidt bedre med de andre ting, men har du lidt råd til hvordan jeg kan gøre det nemmere?
Jeg håber du har ret i at tiden vil arbejde for os. Det er bare så ærgeligt at man ikke kan nyde denne første tid lidt mere fordi trætheden fylder så meget. Men når det er sagt, så kan jeg heldigvis også helt glemme trætheden i perioder i løbet af dagen, fordi min søn er så uendelig dejlig!
Jeg ser frem til at høre fra dig igen:)
Mange taknemmelige tanker.
Med venlig hilsen
En mor, der nu er lidt mere optimistisk.