Brev:
30 min lurer
16. august 2016
Alder:
2 mdr.
30 min lurer
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, da vi har store udfordringer med vores knap 10-ugers datter ift. hendes lurer om dagen - hun har svært ved at overgive sig, og når det endelig sker, så er hun vågen igen efter 30 min, og er IKKE udhvilet. Det største problem er helt sikkert længden på lurerne og en meget træt og ulykkelig lille pige.
Da hun var nyfødt sov hun som en engel om dagen, men ved ca. 4 ugers alderen ændrede det sig. Det er nu oftest svært at få hende til at sove og lykkes det, så vågner hun altid efter 30 min. Dog er barnevognen undtagelsen - her brokker hun sig kun lidt før hun overgiver sig til søvnen, og her kan hun sove flere timer - f.eks. triller vi 1-2 timer, og så kan hun stå og sove op til 4 timer i alt. Desværre har vi ikke mulighed for at stille barnevognen der, hvor vi bor, men vi har oplevet det flere gange i sommerhus, hvor vi har været de sidste par uger.
Jeg kan forstå, at det er når hun går fra et søvnstadie til et andet, at det går galt for hende. Det er stort set umuligt at hjælpe hende videre i søvnen. Vi forsøger, men oftest resulterer det i en lille pige, der kører sig selv mere og mere op, og når brokken går over i gråd, så tager vi hende op. Her er hun så ofte utrøstelig og stadig så træt.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende med længere lurer om dagen uden, at vi skal trille barnevogn? Al fokus herhjemme er på hendes søvn, og det tærer så ufattelig meget :-(
Desuden kan det nævnes, at jeg ammer, hun vokser, som hun skal, og at hun om natten sover rigtig fint - jeg er oppe ca. 2 gange for at give hende mad. Vi er så småt begyndt på putteritual om aftenen, hvor jeg afslutningsvis ammer hende, lægger hende i sin vugge og synger en sang og går så. Brokker hun sig, går vi kort derind. Det fungerer indtil videre overraskende fint.
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe, da jeg er ved at være godt brugt og frustreret, og så ked af det på hendes vegne, da hun bliver så ked flere gange om dagen.
Krydsede fingre herfra,
Med venlig hilsen
Sine