Brev:
Søvn, 7 mdr. og afhængig af bryst
7. august 2016
Alder:
7 mdr.
Søvn, 7 mdr. og afhængig af bryst
Kære Helen,
Tak for en meget brugbar brevkasse, som jeg har brugt flittigt de første 7 måneder af min datters liv, hvor jeg har haft stor gavn af at læse dine svar til andre (er fra d.07.01.16).
Selvom jeg har læst flere svar der minder om min problemstilling, vælger jeg nu at skrive selv, da jeg er ved at løbe tør for måder at få min datter til at sove på, når hun vågner op om natten. Hun har, fra hun var helt lille, haft svært ved at finde ro til at sove, og vi har i lang tid haft stor gavn af en natures sway, som hun har sovet i hver nat, siden hun var to måneder. Hun er dog begyndt at vågne af, at hun ikke kan vende sig, og har de sidste 14 dage sovet i sin tremmeseng, som vi har udstyret med bedrockers, som virker godt. Egentlig bruger vi dem mest når hun skal puttes om aftenen, i løbet af natten falder hun fint i søvn igen, når hun har været oppe at få mælk.
Problemet ligger nu I, at hun vågner meget ofte i løbet af natten. De "gode" nætter er det hver anden time og de mindre gode er det hver time eller oftere. Og det eneste der virker ifht. at få hende til at sove er mit bryst. Jeg ammer meget kort og hun finder sig I at blive lagt i seng igen, selvom om hun ikke selv slipper brystet. Hendes opvågninger forløber sådan at hun først ligger og vender og drejer sig, for at falde i søvn igen, hvilke ofte ikke lykkes for hende og hun ender derfor med at skrige/råbe om hjælp.
Hun vil ikke tage sutten (er aldrig lykkedes at få hende til at tage sut), der derfor ikke har været til meget hjælp. For at vende hende til noget andet end mit bryst som hun jo tydeligvis er meget afhængigt af, har jeg forsøgt at berolige hende med en hånd på brystet, sige schh schh og eller vugge hende blidt, men uden held. Hun vågner bare mere og mere op. Jeg forsøger at være afventende med at tage hende op, da jeg ind i mellem kan vugge hendes i søvn, men det er sjældet).
Jeg er ret sikker på, at hendes opvågniner ikke skyldes sult, da hun spiser godt om dagen (har fået skemad siden hun var 5 mdr.). Hendes nuværende sovemønster har stået på en lille måneds tids, og er bare blevet værre og værre. Inden da kunne hun godt sove 3 timer af gangen og vågnede kun hver time efter kl.3-4-tiden.
For at vende hende af med at falde i søvn med brystet og bruge det som sut, er jeg lige begyndt at give hende flaske inden hun skal sove istedet for bryst. Derefter går jeg lidt rundt med hende og synger hendes godnatsang, for at få hende til at falde til ro. går ind i det mørke soveværelse og synger videre, hvilket resulterer I at hun falder i søvn, eller næsten falder i søvn, da jeg forsøger at putte hende i sengen, lige inden hun falder i søvn, så hun selv falder i søvn der. Det er min tanke, at hun skal tidligere og tidligere over i sengen, så jeg kan synge hendes i søvn, uden at hun skal falde i søvn/eller næsten falde i søvn i mine arme. Sceancen tager max. 15 min. så vores problem er ikke at putte, men de mange opvågninger.
Om dagen går jeg ture, for at sikre, at hun får sin søvn. Det er enkelte gange lykkedes mig at vugge hende i søvn på altanen, men oftest når jeg har prøvet, vågner hun bare mere og mere op, hvorfor jeg ender med at gå en tur. Er jeg på besøg hos folk der bor i hus, sover hun meget bedre udendørs, da der er fred og ro og vågner hun op, kan jeg nemt trille lidt frem og tilbage på græsset, hvorefter hun sover videre.
Hendes dagsrytme ser sådan ud:
vågner kl.06/07 og står op.
Kl.8 får hun havregrød med frugtmos (spiser ca. grød af en halv dl. gryn, vil ofte ikke spise det hele, hænger fint sammen med hvor meget hun er blevet ammet om natten).
Kl.9 ammes og puttes til formiddagslur (sover mellem halvanden og to timer)
kl.11.30/12 får hun kød/fisk med kartoffel og grøntsagsmos (ca.1 til 1 1/2 dl) + rugbrødsstave eller tvebakker
kl.12.30/13 ammes og puttes til middagslur (sover halvanden til to timer, nogle gange kun en time)
Hvis hun sover til kl.14-15, får en halv times lur mellem 17 og 18. Sover hun til kl.16, får hun ikke flere lure og puttes kl.19.45-20.
kl.15.30 lidt frugtmos og havregrød (er vi lige begyndt på)
kl.18.00 sammen som frokost, blot forskelligt kød og grøntsager.
kl.19.00 ammes
kl.19.45 - flaske (90-120 ml) og puttes til natten
Hun vågner ofte efter en time, men kan herefter godt sove 2 timer af gangen, og nogle gange fra kl.21-24 og herfter to timer af gangen eller 1 time af gangen.
Hun er glad og tilfreds i løbet dagen, og har en alderssvarende motorisk udvikling. Hun har aldrig været en baby, der er faldet i søvn af sig selv. Da hun var helt lille kunne hun være vågen i 5 timer, hvis ikke vi gjorde en aktiv indsats for at få hende til at sove, som at trille med hende, sidde på en træningsbold og synge for hende. Det var derfor vi købte en natures sway. Jeg fik tjekket hendes ører for en god måned siden, de så fine ud.
Min mand sover i stuen, for at få noget søvn, så han kan gå på arbejde og tage hende når han kommer hjem, hvor jeg kan hvile lidt, da jeg ikke kan sove i løbet af dagen, hvor jeg går tur, når hun sover. Vi har overvejet forskellige strategier, til at vænne hende af med brystet, som jeg meget gerne vil høre din mening omkring.
1: Vil det være en god ide at fortsætte med at give flaske istedet for bryst når vi putter, for at vænne hende af med at falde i søvn med brystet i munden? eller har det ingen effekt?
2: vil det være en idé at min mand tager over, noget af natten i en periode, så hun ikke får brystet, men måske tages op og trøstet uden bryst, ellers forsøges at trøstet i sengen. (har svært ved at se hvordan det skulle kunne lykkes.:-)) Og hvornår om natten skal det være, hvordan trapper vi hendes bedst ud af natamningerne?
jeg har prøvet at tage hende op for at trøste uden bryst, men så begynder hun bare at klynke indtil hun får brystet. (har kun prøvet få gange, så vil ikke afvise af prøve noget mere, hvis du mener dette kan være en mulighed.:-))
Jeg håber du måske har lidt bud på en ny strategi vi kan prøve, eller anbefaling til, hvordan vi får hende til at sove bedre, da jeg/vi er ved at være lidt flade.
Tak for hjælpen.:-)
Mange hilsner
Den trætte mor