Rod i babys søvn og vågentid

6. august 2016

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Rod i babys søvn og vågentid

Kære Helen

D. 12/7-16 fik vi vores andet barn, en rigtig dejlig lille dreng. Han vejede 4480 g. Og var 54 cm. Lang.

Han har taget brystet med det samme og spiser rigtig godt. Jeg ammer dog med ammebrikker, det gjorde jeg også i starten med min datter. Men vi er dog ved, at øve amning uden ammebrik. På hans 2. Levedøgn syntes jeg, at han havde fået en anden kulør i huden men der var ingen andre der kunne se det. Jeg fulgte heldigvis min fornemmelse og kom til lægen med ham da han var 3. Døgn gammel. Lægen sagde så, at han havde gulsot, dette gik dog væk efter en uge ved hjælp af hyppig amning. Han tog dog ikke helt nok på, men er nu oppe over sin fødselsvægt. Da han havde gulsot var han utrolig svær, at holde vågen.

Jeg skriver nu til dig, fordi jeg synes hans søvn og vågenperioder er noget rod. De første 3 uger der sov han formiddagslur, middagslur, eftermiddags/aftenlur og så om natten. Han faldt i søvn ved brystet de fleste gange og vi kunne så ligge ham i liften, ellers kunne vi bare ligge ham og han faldt så i søvn selv uden gråd. Han er en meget tilfreds dreng. Han ligger vågen og kigger, bevæger hele kroppen og løfter hovedet flot når han ligger på maven. Han har masser af tunge tissebleer og kommer fint af med luft og afføring. Han græder stort set ikke og faktisk kun hvis han er rigtig sulten. Det gik rigtig godt og han har hele tiden kun blevet ammet 1 gang om natten og så igen ved 5-6 tiden og så sov han videre bagefter.

Det der så er sket er, at han er begyndt at være vågen rigtig lang tid om dagen. Altså lige pludselig i løbet af et par dage, så ville han pludselig ikke sove om dagen længere. Han ligger lys vågen efter amning og virker slet slet ikke træt. Så har han først faldet til ro kl. 12-13 til middag og den ene dag sov han 5 timer til middag. Det turde vi ikke dagene efter, så der fik han lov at sove 3 timer. Og han har så ikke fået en lang formiddagslur men en på ca. 45 min. Og så sovet 3 timer til middag. Når han så bliver vækket fra middagsluren så ...

Annonce

... dier han effektivt i 5-10 min. Og falder så i søvn ved brystet om og om igen. Vi gør alt for, at holde ham vågen men det er rigtig svært. Når han så er vågnet op der ved 16 tiden, så kan vi først få ham til at sove kl. 22 igen.

Det bekymrer mig meget, da jeg slet ikke mener at han får søvn nok om dagen. Vi prøver alt, køre i barnevogn, lader ham ligge i favnen, putter ham i liften eller svøber ham, men han overgiver sig ikke før kl. 22. Jeg er i tvivl om det er fordi han sover for meget om natten eller fordi han bliver alt for overtræt. Vores datter på 21 mdr. Sover jo middagslur efter 6 timers vågentid så jeg forstår jo ikke hvis han skal være vågen ligeså længe som hende. Når han så er puttet ved 22 tiden, så kan han sove 6-7 timer uden at vågne eller blive ammet.

Jeg er lidt i tvivl om dette duer. Det er ligesom om det hele er kørt af sporet og jeg kan ikke rigtig se hvad der går galt eller hvad vi kan stille op. Jeg føler lidt selv, at det går galt når han bliver vækket fordi han så ikke vil spise effektivt. I alle de timer han er vågen, vil han så spise rigtig rigtig meget og han ligger gerne ved brystet 1,5 time. Jeg er meget i tvivl om jeg skal lade ham ligge så længe? Når han vågner af sig selv, så spiser han effektivt i 1 time ca. Og når han bliver vækket så falder han i søvn efter lidt tid, og vi har ham så oppe og tilbage igen flere gange.

Jeg håber meget på et godt råd, da jeg simpelthen ikke kan se hvad der går galt. Og jeg bekymrer mig meget for, om han får søvn nok. For det er vel ikke optimalt, at han skal være vågen fra 16-22? Jeg er sikker på, at han får mælk nok, da han tager fint på og har mange tunge bleer. I hans vågen tid bliver han ammet oftere end hver 3. Time og jeg ved ikke om det er fordi han, tanker op til at kunne sove så længe om natten. Og går det overhovedet, at han sover 6-7 timer i træk hver nat? Jeg håber meget, at det kommer til at gå bedre og jeg er sikker på at den lille mand får søvn nok.

Med venlig hilsen - Og beklager det rodet brev :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to