Hvordan lærer jeg at putte stille og roligt

1. august 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hvordan lærer jeg at putte stille og roligt

Kære Helen

Da jeg skrev sidst, fik jeg svar som jeg kunne bruge til noget. Tak for det. Nu prøver jeg mig med et nyt spørgsmål, som relaterer sig til sidst adspurgte emne; putning.

Da jeg skrev sidst var det for at få råd til at tackle min på det tidspunkt 10 måneder gamle og meget separationsramte baby. Efter en god lang ferie med mor og far er der faldet ro på. Vores datter trives og er begyndt i dagpleje i dag. So far so good.

Min udfordring som mor har alle dage været at putte. Jeg er ved at lægge låg på en efterfødselsreaktion, som mest af alt er kommet til udtryk i pressede situationer med gråd og baby der har haft svært ved at sove. Vi har brugt det samme putteritual længe, for det meste har det virket uden de store udsving. Bog, sang og så flaske i sengen. Når flasken var tom, sov hun kort efter. I perioder har hun dog ikke ville give sig hen så let, forståeligt nok. Min mand er god til at sidde og nusse eller gå ind og ud af lokalet. Det er jeg ikke. ...

Annonce

... Men jeg vil gerne blive det. Jeg vil gerne indføre en putterutine, hvor mor og far gør det samme. Bog, sang og så ned i seng (gerne uden flaske da vores datter er 1 år).

Når hun lægges i sengen vil jeg allerhelst at hun lærer at falde i søvn af sig selv, stille og roligt. Ikke noget godnat og sov godt her. Jeg vil gerne lære hende at falde trygt i søvn, mens hun kan høre mor og far vaske op, høre radio eller snakke sagte. Men hvordan gør jeg bedst, så jeg kan have mig selv med? Som det er nu græder hun og rejser sig i sengen i det sekund jeg lægger hende. Hun kan nogle aftner kamme så meget over i hysteri at jeg tager hende op og vugger hende i søvn. Det har jeg som sådan ikke noget imod, men efterhånden gør jeg det ret tit fordi jeg faktisk ikke ved, hvad jeg ellers skal gøre. Jeg kan ligesom ikke komme i gang med at tage den kolde tyrker på mig selv og være den voksne, der sætter rammerne.

Har du en god og langsom fremgangsmåde jeg kan prøve ad?

Venlig hilsen Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne