Brev:
Hvordan lærer jeg at putte stille og roligt
1. august 2016
Alder:
12 mdr.
Hvordan lærer jeg at putte stille og roligt
Kære Helen
Da jeg skrev sidst, fik jeg svar som jeg kunne bruge til noget. Tak for det. Nu prøver jeg mig med et nyt spørgsmål, som relaterer sig til sidst adspurgte emne; putning.
Da jeg skrev sidst var det for at få råd til at tackle min på det tidspunkt 10 måneder gamle og meget separationsramte baby. Efter en god lang ferie med mor og far er der faldet ro på. Vores datter trives og er begyndt i dagpleje i dag. So far so good.
Min udfordring som mor har alle dage været at putte. Jeg er ved at lægge låg på en efterfødselsreaktion, som mest af alt er kommet til udtryk i pressede situationer med gråd og baby der har haft svært ved at sove. Vi har brugt det samme putteritual længe, for det meste har det virket uden de store udsving. Bog, sang og så flaske i sengen. Når flasken var tom, sov hun kort efter. I perioder har hun dog ikke ville give sig hen så let, forståeligt nok. Min mand er god til at sidde og nusse eller gå ind og ud af lokalet. Det er jeg ikke. Men jeg vil gerne blive det. Jeg vil gerne indføre en putterutine, hvor mor og far gør det samme. Bog, sang og så ned i seng (gerne uden flaske da vores datter er 1 år).
Når hun lægges i sengen vil jeg allerhelst at hun lærer at falde i søvn af sig selv, stille og roligt. Ikke noget godnat og sov godt her. Jeg vil gerne lære hende at falde trygt i søvn, mens hun kan høre mor og far vaske op, høre radio eller snakke sagte. Men hvordan gør jeg bedst, så jeg kan have mig selv med? Som det er nu græder hun og rejser sig i sengen i det sekund jeg lægger hende. Hun kan nogle aftner kamme så meget over i hysteri at jeg tager hende op og vugger hende i søvn. Det har jeg som sådan ikke noget imod, men efterhånden gør jeg det ret tit fordi jeg faktisk ikke ved, hvad jeg ellers skal gøre. Jeg kan ligesom ikke komme i gang med at tage den kolde tyrker på mig selv og være den voksne, der sætter rammerne.
Har du en god og langsom fremgangsmåde jeg kan prøve ad?
Venlig hilsen Anne