Snart 2 år og sover stadig ikke igennem

1. august 2016

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Snart 2 år og sover stadig ikke igennem

Hej Helen,

Som du måske husker, har "nattesøvn" altid været et tema hjemme hos os. Vores søn på knap 2 år sover stadig ikke igennem, og vi er som forældre ret pressede på søvn (læs: overskud) til tider. Det kan bestemt også mærkes på hans humør, når han i perioder sover exceptionelt godt eller dårligt.

Problemstillingen udmønter sig helt konkret ved, at vores søn typisk vågner 4-5 gange i løbet af natten og har svært ved at finde sig "til rette" i sin eller vores seng. Han vender og drejer sig, mosler rundt, prøver at lægge sig ovenpå sine bamser eller sin dyne, afprøver forskellige sovestillinger, etc. Han har som regel lukkede øjne, mens han gør dette og virker smaddertræt. Når han har moslet sådan rundt i 10-15 min, bliver han typisk frustreret og ked af det - og her får han brug for trøst. Derfor tager vi ham typisk ind i vores seng omkring midnat, idet det simpelthen er for anstrengende at fare frem og tilbage i ét væk hele natten. Nogle gange falder han i søvn relativt hurtigt, efter vi har aet ham lidt eller sunget for ham, men andre gange kan han mosle sådan rundt i to stive timer (!)

I løbet af dagen ...

Annonce

... har han en ganske fornuftig søvnrytme. Han vågner ca. kl. 07, vi har en stille og rolig morgen med morgenmad, lidt leg, i tøjet osv. Han er i vuggestue fra kl. 08.30-15.30 og sover til middag med de andre børn fra ca. kl. 12.15-14. Vi er meget opmærksomme på, at han ikke powernapper derudover i løbet af eftermiddagen og aftenen. Om aftenen har vi et putte-ritual, der indebærer karbad, nattøj, lidt leg, aftengrød (hvis han har lyst), tandbørstning, en bog og til slut en godnatsang. Han er ret nem at putte og virker ikke bange for at være alene på sit værelse, før han falder i søvn ca. 20.15-20.30.

Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan få bugt med natterodiet, Helen? Jeg spekulerer selv på, om det er tid til at lave hans tremmeseng om til en juniorseng - om det mon kan gøre en forskel? Han sover desuden stadig med sin babydyne og -pude, men det er på nippet til at være for småt til ham, synes jeg.

Jeg har også overvejet, om det ville være bedre for ham, hvis han blev i sin egen seng hele natten. Ville det måske give ham mere ro på sigt?

Jeg ser frem til at høre fra dig, Helen.

Bedste hilsner

Den småtrætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina