Brev:
Snart 2 år og sover stadig ikke igennem
1. august 2016
Alder:
22 mdr.
Snart 2 år og sover stadig ikke igennem
Hej Helen,
Som du måske husker, har "nattesøvn" altid været et tema hjemme hos os. Vores søn på knap 2 år sover stadig ikke igennem, og vi er som forældre ret pressede på søvn (læs: overskud) til tider. Det kan bestemt også mærkes på hans humør, når han i perioder sover exceptionelt godt eller dårligt.
Problemstillingen udmønter sig helt konkret ved, at vores søn typisk vågner 4-5 gange i løbet af natten og har svært ved at finde sig "til rette" i sin eller vores seng. Han vender og drejer sig, mosler rundt, prøver at lægge sig ovenpå sine bamser eller sin dyne, afprøver forskellige sovestillinger, etc. Han har som regel lukkede øjne, mens han gør dette og virker smaddertræt. Når han har moslet sådan rundt i 10-15 min, bliver han typisk frustreret og ked af det - og her får han brug for trøst. Derfor tager vi ham typisk ind i vores seng omkring midnat, idet det simpelthen er for anstrengende at fare frem og tilbage i ét væk hele natten. Nogle gange falder han i søvn relativt hurtigt, efter vi har aet ham lidt eller sunget for ham, men andre gange kan han mosle sådan rundt i to stive timer (!)
I løbet af dagen har han en ganske fornuftig søvnrytme. Han vågner ca. kl. 07, vi har en stille og rolig morgen med morgenmad, lidt leg, i tøjet osv. Han er i vuggestue fra kl. 08.30-15.30 og sover til middag med de andre børn fra ca. kl. 12.15-14. Vi er meget opmærksomme på, at han ikke powernapper derudover i løbet af eftermiddagen og aftenen. Om aftenen har vi et putte-ritual, der indebærer karbad, nattøj, lidt leg, aftengrød (hvis han har lyst), tandbørstning, en bog og til slut en godnatsang. Han er ret nem at putte og virker ikke bange for at være alene på sit værelse, før han falder i søvn ca. 20.15-20.30.
Har du nogle gode råd til, hvordan vi kan få bugt med natterodiet, Helen? Jeg spekulerer selv på, om det er tid til at lave hans tremmeseng om til en juniorseng - om det mon kan gøre en forskel? Han sover desuden stadig med sin babydyne og -pude, men det er på nippet til at være for småt til ham, synes jeg.
Jeg har også overvejet, om det ville være bedre for ham, hvis han blev i sin egen seng hele natten. Ville det måske give ham mere ro på sigt?
Jeg ser frem til at høre fra dig, Helen.
Bedste hilsner
Den småtrætte mor