Brev:
Hvordan skabes en rytme?
7. juli 2016
Alder:
5 mdr.
Hvordan skabes en rytme?
Kære Helen.
Det er desværre lidt det samme, da jeg fortsat er meget i tvivl om, hvor meget og hvordan vi skal arbejde på, at vores datter får mere rytme. Hun er 21 uger nu. Hun er begyndt på skemad til frokost for en måned siden og aftensmad for en uges tid siden. Vi vil gerne give hende det nogenlunde samtidig hver dag, men der er fortsat absolut ingen forudsigelighed i, hvornår og hvor meget hun sover, og jeg må derfor nogle dage give frokost kl. 11 og andre dage kl. 14. Jeg mener, du skrev, at det ville hjælpe, når hun begyndte på skemad, men synes faktisk, det er blevet værre, fordi det nu også skal "passes ind" og sjældent gør det. Hun er generelt glad skemaden, men er til gengæld ikke vild med flasken længere, og spiser meget lidt af den. Vi tilbyder hende det kun, når hun beder om det (dvs. skriger!), men hun spiser sjældent mere end 100 ml - ofte kun 80 ml ad gangen. Hun tager dog fint på.
Ift. søvn har vi også det problem, at hun nogle gange ikke vil sove sin sene eftermiddagslur, og derfor kan være vågen fra kl. 15 til hun skal puttes, hvor vi så holder hende vågen til ca. 19.30 (hun bliver normalt puttet ca. kl. 20), og så er hun selvfølgelig helt kvæstet! Jeg har prøvet at lægge hende, hvis hun var træt kl. 18 eller 19, men så vågner hun efter en time, og så udsætter vi jo bare aftenputningen og er bange for, det går udover nattesøvnen + hun får ikke sin aftenmos, hvilket heller ikke duer.
Udover at jeg har meget svært ved at lave aftaler, når jeg aldrig ved, hvad vej vinden blæser med hendes søvn, er det ikke, fordi jeg som sådan har brug for, at der er mere struktur i vores dage. Vi tager det altid som det kommer, men jeg synes bare, det er frustrerende, når det tilsyneladende går udover hendes søvn og nu også måltider, og det er meget svært at navigere i.
Hun har desuden stadig ofte meget svært ved at falde i søvn og græder næsten altid. Vi har et fast ritual og har endda haft en marte meo-sundhedsplejerske til at hjælpe, som siger, vi gør alt rigtigt, men alligevel er det stadig meget svært. Hun er nu også begyndt at vågne skrigende fra sin søvn både dag og nat og er meget svær at trøste. Hvad kan det skyldes?
Håber, du kan hjælpe:)