Hvordan skabes en rytme?

7. juli 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hvordan skabes en rytme?

Kære Helen.

Det er desværre lidt det samme, da jeg fortsat er meget i tvivl om, hvor meget og hvordan vi skal arbejde på, at vores datter får mere rytme. Hun er 21 uger nu. Hun er begyndt på skemad til frokost for en måned siden og aftensmad for en uges tid siden. Vi vil gerne give hende det nogenlunde samtidig hver dag, men der er fortsat absolut ingen forudsigelighed i, hvornår og hvor meget hun sover, og jeg må derfor nogle dage give frokost kl. 11 og andre dage kl. 14. Jeg mener, du skrev, at det ville hjælpe, når hun begyndte på skemad, men synes faktisk, det er blevet værre, fordi det nu også skal "passes ind" og sjældent gør det. Hun er generelt glad skemaden, men er til gengæld ikke vild med flasken længere, og spiser meget lidt af den. Vi tilbyder hende det kun, når hun beder om det (dvs. skriger!), men hun spiser sjældent mere end 100 ml - ofte kun 80 ml ad gangen. Hun tager dog fint på.

Ift. søvn har vi også det problem, at hun nogle gange ikke vil sove sin sene eftermiddagslur, og derfor kan være vågen fra kl. 15 til hun skal puttes, hvor vi så holder hende vågen ...

Annonce

... til ca. 19.30 (hun bliver normalt puttet ca. kl. 20), og så er hun selvfølgelig helt kvæstet! Jeg har prøvet at lægge hende, hvis hun var træt kl. 18 eller 19, men så vågner hun efter en time, og så udsætter vi jo bare aftenputningen og er bange for, det går udover nattesøvnen + hun får ikke sin aftenmos, hvilket heller ikke duer.

Udover at jeg har meget svært ved at lave aftaler, når jeg aldrig ved, hvad vej vinden blæser med hendes søvn, er det ikke, fordi jeg som sådan har brug for, at der er mere struktur i vores dage. Vi tager det altid som det kommer, men jeg synes bare, det er frustrerende, når det tilsyneladende går udover hendes søvn og nu også måltider, og det er meget svært at navigere i.

Hun har desuden stadig ofte meget svært ved at falde i søvn og græder næsten altid. Vi har et fast ritual og har endda haft en marte meo-sundhedsplejerske til at hjælpe, som siger, vi gør alt rigtigt, men alligevel er det stadig meget svært. Hun er nu også begyndt at vågne skrigende fra sin søvn både dag og nat og er meget svær at trøste. Hvad kan det skyldes?

Håber, du kan hjælpe:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig