Brev:
Vågner under middagslur
5. juli 2016
Alder:
15 mdr.
Vågner under middagslur
Hej Helen.
Det går nu rigtig godt med vores drengs nattesøvn (som vi har haft store udfordringer med altid). Han sover cirka klokken 19 og falder selv i søvn på meget kort tid og selvom han stadig har for vane at vågne ved 5-tiden og ville op, så sker det efterhånden de fleste dage, at vi får ham til at sove lidt videre og vi nærmer os at han får 10,5-11 timers nattesøvn på gode dage.
Nu har vi så den sidste måned haft udfordringer med hans middagslur, hvor han våger efter en times tid. Han har i perioder haft tendens til nemt at vågne, men nu er det hver dag. Det startede med at han slet ikke ville sove i barnevognen. Ville op og sidde og kigge og var slet ikke til at ligge ned og blev nærmest kvalt i selen. Vi kunne ikke holde det ud og derfor kørte vi nogle gange med ham i autostolen for at få ham til at sove og flyttede ham til barnevognen. Ikke så godt!
Vi har nu i stedet valgt at bruge hans klapvogn (vi har en kombivogn og en stor barnevogn) og nu går vi en lille tur, hvor han sidder og kigger og falder så meget hurtigt i søvn. Han vågner dog efter en times tid og så er det rigtig svært at få ham til at sove igen. Vi har forsøgt at gå rundt med vognen. Derfor har vi en del gange flyttet ham over i autostolen og kørt med ham i bilen og så er han faldet i søvn i løbet af 5-10 minutter og har typisk sovet en time ekstra, nogle dage mere, ude i bilen, hvor han åbenbart sover rigtig godt. Vi synes dog ikke det er spor hensigtsmæssigt og vil høre om du har nogle råd til hvordan vi skal gribe det an, at han nu i lang tid har vågnet fra sin dagssøvn.
Det samme er sket i vuggestuen den sidste måneds tid og han får alt for lidt søvn i døgnet, når han kun sover en times tid til middag (i forvejen får han jo ofte for lidt nattesøvn).
Vi synes ikke rigtig at vi vil vænne ham til at sove ude i bilen, selvom han åbenlyst sover rigtig godt derude.
Vi er lige gået på tre ugers ferie, så vi har tid til at træne nogle ting.
Han er lige blevet 15 måneder i lørdags.
De bedste hilsner
Gry