Vågner under middagslur

5. juli 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vågner under middagslur

Hej Helen.

Det går nu rigtig godt med vores drengs nattesøvn (som vi har haft store udfordringer med altid). Han sover cirka klokken 19 og falder selv i søvn på meget kort tid og selvom han stadig har for vane at vågne ved 5-tiden og ville op, så sker det efterhånden de fleste dage, at vi får ham til at sove lidt videre og vi nærmer os at han får 10,5-11 timers nattesøvn på gode dage.

Nu har vi så den sidste måned haft udfordringer med hans middagslur, hvor han våger efter en times tid. Han har i perioder haft tendens til nemt at vågne, men nu er det hver dag. Det startede med at han slet ikke ville sove i barnevognen. Ville op og sidde og kigge og var slet ikke til at ligge ned og blev nærmest kvalt i selen. Vi kunne ikke holde det ud og derfor kørte vi nogle gange med ham i autostolen for at få ham til at sove og flyttede ham til barnevognen. Ikke så godt!

Vi har nu i stedet valgt at bruge hans klapvogn (vi har en kombivogn og en stor barnevogn) og nu går vi en lille tur, hvor han sidder ...

Annonce

... og kigger og falder så meget hurtigt i søvn. Han vågner dog efter en times tid og så er det rigtig svært at få ham til at sove igen. Vi har forsøgt at gå rundt med vognen. Derfor har vi en del gange flyttet ham over i autostolen og kørt med ham i bilen og så er han faldet i søvn i løbet af 5-10 minutter og har typisk sovet en time ekstra, nogle dage mere, ude i bilen, hvor han åbenbart sover rigtig godt. Vi synes dog ikke det er spor hensigtsmæssigt og vil høre om du har nogle råd til hvordan vi skal gribe det an, at han nu i lang tid har vågnet fra sin dagssøvn.

Det samme er sket i vuggestuen den sidste måneds tid og han får alt for lidt søvn i døgnet, når han kun sover en times tid til middag (i forvejen får han jo ofte for lidt nattesøvn).

Vi synes ikke rigtig at vi vil vænne ham til at sove ude i bilen, selvom han åbenlyst sover rigtig godt derude.

Vi er lige gået på tre ugers ferie, så vi har tid til at træne nogle ting.

Han er lige blevet 15 måneder i lørdags.

De bedste hilsner
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder