Tidlig start på dagen

23. juni 2016

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Tidlig start på dagen

Kære Helen.

Jeg håber du kan hjælpe mig med lidt rådgivning. Jeg har skrevet til dig nogle gange, da vi har haft problemer med vores drengs nattesøvn helt fra starten.

Han har altid haft tendens til at vågne meget tidligt og i lange periode har han typisk været vågen 1-1,5 time tidlig morgen, for derefter at sove lidt videre ved brystet/i mine arme. Om dagen sover han nogenlunde okay. Vi har altid haft mange opvågninger i løbet af natten og kæmpet med afbrudt, urolig, for lidt søvn og tidlig start på dagen og hvis han ikke faldt i søvn ved brystet til natten, så tog det MEGET lang tid at putte ham, hvor han holdt fest i sengen.

Nu er status at han er 14.5 måned og mange ting fungerer bedre end nogensinde:

- Han bliver stadig ammet, men kun om eftermiddagen efter vuggestue og det fungerer rigtig godt

- Han er for 4 uger siden kommet på eget værelse (hans seng står lige op ad væggen ind til vores soveværelse)

- Vi har nogle rigtig gode putteritualer, hvor vi læser i en flap bog på legetæppet på hans værelse, som han elsker og han efterspørger ikke brystet ved puttetid

- Han har lært selv at falde i søvn. Efter 10 min med bogen, så puttes han og der kysses godnat og vi går ud (både mor og far kan putte) og han ligger normalt og pludrer lidt og falder ret hurtigt i søvn. Der er nogle dage, hvor vi lige må ind og give et kram og putte ham igen, men han falder altid selv i søvn

- Han sover ved 19-tiden hver aften. Mellem 19 og 19.25

- De fleste nætter hører vi intet til ham. Det er sjældent at han vågner og græder om natten, hvor vi skal derind.

- Der er nogle få nætter, hvor han vågner omkring 4.40 og græder, men falder selv i søvn igen og sover typisk til 5.30, MEN:

De fleste dage starter dagen stadig ved 5-tiden. Typisk mellem 4.45 og 5.15 og selvom han tydeligvis er træt, er det umuligt at få ham til at sove videre. Han gør alt hvad han kan for at kæmpe imod og vil op og lege og vi ved faktisk ikke, hvordan vi skal håndter dette og lære ham, at dagen ikke starter klokken 5. Ofte får han kun 9,5-10 timers nattesøvn.

Når han er så tidligt oppe, så bliver det en hård formiddag i vuggestuen, hvor han nærmest falder i søvn i deres arme og vi har oplevet, at de har puttet ham ved 8.30-9.00 tiden og så har han fx sovet 2,5 time og været vågen fra ved 11.30 tiden og så skal han så være vågen helt til han kommer i seng til natten = ikke godt for ham! Derfor gør jeg lige nu det, at på dage, hvor han får under 10 timers nattesøvn, så kører jeg en tur med ham i autostolen, som kan ligges ned. Det er normalt de dage han er oppe før eller omkring klokken 5. Jeg kører typisk med ham ved 6.30 tiden og han falder så hurtigt i søvn i bilen. ...

Annonce

... Jeg har forsøgt med barnevognen, men så er det han kæmper imod og sætter sig op osv. Det samme gør han, hvis han om dagen sover og f.eks. vågner efter en time. Den dreng vil bare op og opleve noget og vil ikke sove!

De dage han får en morgenlur i bilen, så vækker jeg ham typisk efter 20-25 minutter. Så har han fået en lille powernap der gør, at han får en god dag i vuggestuen og kan blive puttet til middagslur ved 11-11.30 tiden. Her sover han typisk et par timer. Nogle gange lidt mindre og nogle gange lidt mindre. De er begyndt at putte ham udenfor i en barnevogn i stedet for i deres overdækkede soverum, da de oplever, at han sover bedst, når han ikke ligger med de andre og med for mange muligheder for forstyrrelser. Det samme oplever til med de nye putteritualer. Jo mindre stimuli og underholdning, jo nemmere overgiver han sig til søvnen :)

Vi er dog rigtig trætte af at han står op så tidligt og jeg håber du har et par råd til hvad vi skal gøre, når det sker. Lige nu gør vi det, at far går ind og forsøger at få ham til at sove igen. Det er meget sjældent det virker. Han virker træt, men kæmper imod og det ender næsten altid med, at vi står op. Jeg har forsøgt at køre med ham i bilen derefter, men så er han så vågen, at det tager 45 minutter at få ham til sove, så jeg tor det skal være straks han står op, hvis det skal fungere eller også skal det være ved 6.30 tiden, som jeg normalt gør, da han ligesom har en træthedsåbning der.

Jeg føler at han har fået en vane med at vågne så tidligt og han får jo en lang og dejlig morgen sammen med mor (far sover videre) og så får han en lille lur i bilen og en god dag på den måde. De dage han får 10 timers nattesøvn eller mere, springer vi morgennluren over og det går også fint i vuggestuen de dage. Men i denne her uge har han været vågen før 5 hver dag og vi ved ikke hvordan vi skal gribe det an.

Mange anbefaler, at vi skal blive ved med at putte ham og sige at dagen først starter klokken 6, men det resulterer i hyl og at ingen af os sover og er trætte og frustrerede, men det er kun noget vi har prøvet et par gange og ikke noget vi sådan rigtig har afprøvet. Vi har forsøgt at tage ham med ind i vores seng og putte, men så hyster han helt ud og vil kun op og sidde og peger ud mod stuen og legetøjet. Han har jo åbenlyst brug for mere søvn.

Ellers trives han rigtig godt. Han vejer ca 10,3 kilo og følger sin vægtkurve fint, er aldrig syg og meget nysgerrig på verden, glad for vuggestuen osv. Vi har sikret os at der ikke er øreproblemer, været hos osteopat osv. Men vi er jo også kommet alle opvågningerne til livs, så nu er det eneste problem det med klokken 5 scenariet.

God sommer

De bedste hilsner
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"