Brev:
Afvænning fra bryst om natten
15. juni 2016
Alder:
11 mdr.
Afvænning fra bryst om natten
Hej Helen
Tak for dit seneste svar på, hvordan vi kan vænne min søn på 11 mdr. fra brystet 6 gange hver nat. Jeg har nu sovet på sofaen i 5 nætter, og det er gået over forventning - min søn har stadig vågnet ca. 5 gange hver nat, men max 1 time ad gangen og i nat var det i alt 30 min. sammenlagt - han kører dog stadig hurtigt og meget op - nå men så langt så godt.
Du foreslog, at jeg ammede ham til natten, omkring midnat og så evt. tidlig morgen. Jeg har et spørgsmål ang. disse amninger - jeg har gjort det, at jeg ammer ham liggende til natten, og så falder han i søvn i min seng (i sengen ved siden af sin far) - er det fint nok at gøre det sådan, eller er det bedre, at jeg ammer ham siddende, og at faren så putter ham, så scenariet ikke har ændret sig, når han vågner?
Mht. amningen til midnat - skal jeg vente på han vågner af sig selv engang efter midnat eller give ham bryst mens han sover - tænker at hvis han vågner af sig selv, så er det måske svært for ham at forstå og acceptere, at jeg/brystet nogle gange er der om natten - og andre gange ikke? Om morgenen tænker jeg, at det er fint nok, at amme ham liggende, fordi jeg så ligger inde ved siden af ham, og vi står op, når han vågner igen.
Hvordan ved vi, hvornår jeg kan vende tilbage til soveværelset? Er det først, når han ikke vågner så ofte, eller er det når han er meget nem at berolige, eller hvornår er det. Han skal jo også ned i sin egen seng ved siden af min seng - skal hans far vænne ham til at sove i egen seng, før jeg vender tilbage til soveværelset? Og hvordan kan man vænne ham til egen seng - forsøgte her til aften at lægge ham ned i sengen, da han (tilsyneladende) sov tung efter at have puttet i en halv time - men han vågnede og jeg måtte putte forfra - så hvordan kan man vænne ham til egen seng - min mand ligger med ham i sin arm og synger for ham om natten for at få ham til at falde i søvn - og jeg ved med sikkerhed, at lægger vi ham bare i hans seng, så bliver han hidsig. Er det så noget med at ligge med ham i favn i sengen for så at lægge ham, lige inden han falder i søvn? Eller når han er faldet i søvn?
Mange spørgsmål at svare på - håber det går! På forhånd tak :-)