Søvn - putteritualer

13. juni 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Søvn - putteritualer

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål ang. aftenputning af vores søn på 5 måneder. Hvornår kan man begynde at lave rigtige putteritualer, og hvad tid kan man alderssvarende forvente at han skal puttes til natten?

Lige i øjeblikket sover han nemlig lidt skævt i løbet af dagen;

Han vågner kl 6.30-7 om morgenen
Sover første lur kl 9-9.30 ca. 45 min - 1 time
Kl. 12.30-13 sover han anden lur mellem 3-4 timer og vågner mellem 15-15.30

Når han sover den lange lur over middag har jeg svært ved at vurdere om han skal have flere lurer, da han ikke virker træt. Så holder han sig vågen frem til 18.30-18.45 hvor jeg gør ham klar til natten ved at give nattøj på, synge sange for ham inde ved sengen mens jeg ammer ham. Men når jeg putter ham for natten på det tidspunkt vågner han op efter 45 minutter og er klar til at lege videre. Som oftest lykkedes det mig ikke at få ham til at sove ...

Annonce

... videre.

Så er han klar til at sove igen kl 20.30-21.00 og sover så for natten på dette tidspunkt.

Mit spørgsmål går på, at da vi har en søn på 4 år, som bliver puttet kl. 19.00, så vil jeg meget gerne kunne putte min søn på 5 måneder efterfølgende eller lige inden. Er det helt usandsynligt at kunne det?

Et andet spørgsmål går på, om du har nogen forslag til putteritualer hvor han ikke skal ammes i søvn? Da min mand har faste aftenvagter i løbet af ugen står jeg nemlig med putning af begge børn, så jeg kunne virkelig godt tænke mig en måde at få putningen til at køre lidt bedre. Eller er min søn på 5 måneder stadig så lille at man ikke kan forvente andet end at han skal ammes i søvn?

Det kunne være dejligt at min mand også kan have muligheden for at putte den lille, så jeg også bare en gang imellem kan putte den store og have lidt ene tid sammen med ham.

Venlige hilsner
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin