Brev:
Søvn - putteritualer
13. juni 2016
Alder:
5 mdr.
Søvn - putteritualer
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål ang. aftenputning af vores søn på 5 måneder. Hvornår kan man begynde at lave rigtige putteritualer, og hvad tid kan man alderssvarende forvente at han skal puttes til natten?
Lige i øjeblikket sover han nemlig lidt skævt i løbet af dagen;
Han vågner kl 6.30-7 om morgenen
Sover første lur kl 9-9.30 ca. 45 min - 1 time
Kl. 12.30-13 sover han anden lur mellem 3-4 timer og vågner mellem 15-15.30
Når han sover den lange lur over middag har jeg svært ved at vurdere om han skal have flere lurer, da han ikke virker træt. Så holder han sig vågen frem til 18.30-18.45 hvor jeg gør ham klar til natten ved at give nattøj på, synge sange for ham inde ved sengen mens jeg ammer ham. Men når jeg putter ham for natten på det tidspunkt vågner han op efter 45 minutter og er klar til at lege videre. Som oftest lykkedes det mig ikke at få ham til at sove videre.
Så er han klar til at sove igen kl 20.30-21.00 og sover så for natten på dette tidspunkt.
Mit spørgsmål går på, at da vi har en søn på 4 år, som bliver puttet kl. 19.00, så vil jeg meget gerne kunne putte min søn på 5 måneder efterfølgende eller lige inden. Er det helt usandsynligt at kunne det?
Et andet spørgsmål går på, om du har nogen forslag til putteritualer hvor han ikke skal ammes i søvn? Da min mand har faste aftenvagter i løbet af ugen står jeg nemlig med putning af begge børn, så jeg kunne virkelig godt tænke mig en måde at få putningen til at køre lidt bedre. Eller er min søn på 5 måneder stadig så lille at man ikke kan forvente andet end at han skal ammes i søvn?
Det kunne være dejligt at min mand også kan have muligheden for at putte den lille, så jeg også bare en gang imellem kan putte den store og have lidt ene tid sammen med ham.
Venlige hilsner
Maria