Brev:
Vil kun puttes af mor
9. juni 2016
Alder:
3 år, 9 mdr.
Vil kun puttes af mor
Kære Helen
Tak for en god brevkasse.
Vi skriver for at spørge dig til råds om vores skønne søn på 3 år og 9 måneder, der om halvanden måneds tid skal være storebror. Vi snakker med ham samt læser bøger om det at blive storebror og det virker som om han glæder sig.
Men... De sidste mange måneder har han været meget morsyg, specielt når der skal puttes er det kun mor der dur. Han kan blive virkelig ulykkelig, ikke hysterisk, men græde så meget at han bliver helt udmattet, når det er far, der putter. Vi har altid skiftes til at putte uden problemer, og han har altid haft et godt sovehjerte. Han sover i sin egen seng, med åben dør og sover stadig godt.
Tit hjælper det at mor siger godnat, kysser og krammer og skynder sig væk - så falder der forholdsvis hurtigt ro på. Men nogle gange er det ikke nok og han kan være ulykkelig i op til en time, hvilket vi jo synes er synd. Ofte snakker han også i løbet af dagen om at det er mor, der skal putte og at det "aldrig skal være far", som han selv udtrykker det. Desuden får han tit mavepine om aftenen, både når det er far eller mor, der putter - så han kan få lidt ekstra opmærksomhed.
Vi er i tvivl om det er bedst vi holder fast i vores faste putteritual og skiftes til at putte eller om vi skal give ham lov til at få sin mor? Der er jo ingen tvivl om at der sker meget i ham omkring det at skulle være storebror, og vi ser hans morsyge som en reaktion på at han ubevidst kan mærke at snart skal mor deles med en anden. Det er jo en stor omvæltning for sådan en lille fyr, og vi vil gerne gøre vores bedste for at omvæltningen bliver god og rolig for ham.
På forhånd mange tak.
De bedste hilsner fra
Os alle 3, snart 4