Vågen om natten - 2 år, 10 mdr.

30. maj 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Vågen om natten - 2 år, 10 mdr.

Kære Helen

Denne gang har vi et akut problem, som vi håber, du kan hjælpe med.

Vores datter, på snart tre år, er begyndt i børnehaven, og det er gået rigtig godt.
Hun kan lide at være der (det er en integreret institution, så hun kender huset), og pædagogerne er virkelig søde. Hun trives med de lidt større børn, og har savnet mere action (mere frihed, børn med godt sprog og mere avancerede lege).

Som tidligere nævnt er hun foran rent sprogligt og også en følsom pige, der tager alle indtryk ind. Så vi prøver derfor at holde igen med for meget information og alt for mange indtryk. Fx prøver vi at holde igen med aktiviteter og for meget nyt i weekenden, nu hvor børnehaven er ny og fylder meget i hendes bevidsthed.

Hun har den sidste måneds tid sovet rigtig fint. Vi lægger os med hende (på en madras ved siden af hendes seng), og så falder hun i søvn i løbet af 5-10 minutter omkring kl 19. Tidligere har vi brugt strygetøjsmetoden med held. Men i forbindelse med sygdom og overgang til børnehaven, begyndte hun at søge os meget, og derfor er vi begyndt at lægge os hos hende igen.

Hun har ind i mellem kaldt om natten, hvis hun skulle have hjælp til at finde sutten eller have en tår vand. Men hun sov hurtigt igen, og vi kunne sagtens gå fra hende igen. Men hun ...

Annonce

... har også sovet fuldstændig på egen hånd fra 19 til 6.30.

Men, de sidste tre nætter er hun vågnet og stået op omkring kl 22, og så har hun været vågen flere timer (i nat frem til 4.30). Vi har lynhurtigt fulgt hende i seng igen, hun har fået lidt vand, et kram og en enkelt gang en tør ble, men ellers ingen snak, mad, lys eller andet. Det er helt nyt for os, at hun er vågen så længe.

Vi lægger os til at sove ved siden af hende, og hun ligger og vender og drejer sig, til hun til sidst falder i søvn.

Med til historien hører det, at vi har besluttet os for, at iPad'en ikke længere skal være en del af måltidet (en dårlig vane vi havde tillagt os). Så når der er mad, taler vi sammen og ser ikke skærm. Det har hun med nogen protester accepteret. Men det betyder også, at hun ikke spiser så meget, som hun plejer. Kan det være derfor, hun vågner om natten? Hun nævner ikke mad, men siger bare at hun ikke kan sove mere.

Eller tror du, det er en reaktion på den første måned i børnehave?

Hvordan hjælper vi bedst?

Vi venter en lillebror til august, så vi er meget opsatte på at få gode rutiner (både mht søvn og mad) på plads inden da. Så må sutteafvænning og bleen vente, til hun er klar til det.

På forhånd mange tak for din hjælp.

Kærlig hilsen
skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.