Drømmeflaske / natflaske

27. april 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Drømmeflaske / natflaske

Hej Helen

Ada er nu begyndt i vuggestue og jeg starter på arbejde den 9. maj, så nu kunne jeg godt tænke mig snart at sove lidt mere om natten.

Jeg læste en artikel på Vores Børn om at lære baby at sove igennem uden natflaske. Går drømmeflasken ind under den betegnelse eller bør jeg beholde den lidt endnu?

Ada's aften/natrutine er pt:

Hun spiser aftensmad ved 17:30-18 tiden.

Bades, hvis hun ikke er for træt.

Puttes kl ca. 18:30 - 19:30 med en flaske, hvor hun tilbydes ca. 165 ml, hvoraf der som regel drikkes ca 140 ml.

Vågner mellem kl 1-3 og vil gerne have en flaske. Har prøvet med vand, men så vågner hun hurtigt igen. Kan jeg evt fortynde mælken? Hvis jeg kan, hvad er blandingsforholdet så?

Jeg har et stykke tid haft lidt problemer med, at hun vågner ved 4 tiden og så ikke rigtigt falder i søvn igen og det ender med jeg må stå op med hende mellem kl 5-6. I nat begyndte det kl 3. Hun fik en flaske kl 2, så det var ikke sult. Her fik hun 135 ml, som hun drak, samt hun drak 165 ml da hun blev puttet ca kl 19. Hun havde spist fint til aften kl 17:30.

Jeg har prøvet med aftengrød, men ...

Annonce

... det vil hun ikke når hun er træt.

Hun kommer i vuggestue kl ca 7, så hun kan spise morgenmad med de andre. Dog er hun heller ikke interesseret i mad om morgenen. Det har hun aldrig været. jeg håber dog det kommer når hun sidder sammen med de andre børn.

I vuggestuen spiser de kl 7, 9, 11 og 14. De siger hun spiser godt og hun tager på, så hun trives umiddelbart.

De giver hende nogle gange stadig en flaske om formiddagen når hun puttes. Som regel, hvis hun ikke har spist så godt.

Hun sover stadig både formiddag og eftermiddag. Ellers kan hun slet ikke hænge sammen og koncentrere sig om aftensmaden når hun kommer hjem.

Jeg henter hende ved 15:30 tiden, hvor hun ofte er tørstig og småsulten, så jeg plejer at have lidt at drikke og spise med, som hun får mens vi går hjem. Hvis ikke jeg har noget med, er der drama hele vejen hjem.

Så som du kan se, så får hun umiddelbart den mad og drikke hun skal have i løbet af dagen, men alligevel vågner hun om natten.

Skal jeg give drømmeflasken tidligere eller skal jeg fortynde den og håbe hun bliver træt af den tynde mælk?

Venlig hilsen
Annette og Ada

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine