Brev:
Drømmeflaske / natflaske
27. april 2016
Alder:
11 mdr.
Drømmeflaske / natflaske
Hej Helen
Ada er nu begyndt i vuggestue og jeg starter på arbejde den 9. maj, så nu kunne jeg godt tænke mig snart at sove lidt mere om natten.
Jeg læste en artikel på Vores Børn om at lære baby at sove igennem uden natflaske. Går drømmeflasken ind under den betegnelse eller bør jeg beholde den lidt endnu?
Ada's aften/natrutine er pt:
Hun spiser aftensmad ved 17:30-18 tiden.
Bades, hvis hun ikke er for træt.
Puttes kl ca. 18:30 - 19:30 med en flaske, hvor hun tilbydes ca. 165 ml, hvoraf der som regel drikkes ca 140 ml.
Vågner mellem kl 1-3 og vil gerne have en flaske. Har prøvet med vand, men så vågner hun hurtigt igen. Kan jeg evt fortynde mælken? Hvis jeg kan, hvad er blandingsforholdet så?
Jeg har et stykke tid haft lidt problemer med, at hun vågner ved 4 tiden og så ikke rigtigt falder i søvn igen og det ender med jeg må stå op med hende mellem kl 5-6. I nat begyndte det kl 3. Hun fik en flaske kl 2, så det var ikke sult. Her fik hun 135 ml, som hun drak, samt hun drak 165 ml da hun blev puttet ca kl 19. Hun havde spist fint til aften kl 17:30.
Jeg har prøvet med aftengrød, men det vil hun ikke når hun er træt.
Hun kommer i vuggestue kl ca 7, så hun kan spise morgenmad med de andre. Dog er hun heller ikke interesseret i mad om morgenen. Det har hun aldrig været. jeg håber dog det kommer når hun sidder sammen med de andre børn.
I vuggestuen spiser de kl 7, 9, 11 og 14. De siger hun spiser godt og hun tager på, så hun trives umiddelbart.
De giver hende nogle gange stadig en flaske om formiddagen når hun puttes. Som regel, hvis hun ikke har spist så godt.
Hun sover stadig både formiddag og eftermiddag. Ellers kan hun slet ikke hænge sammen og koncentrere sig om aftensmaden når hun kommer hjem.
Jeg henter hende ved 15:30 tiden, hvor hun ofte er tørstig og småsulten, så jeg plejer at have lidt at drikke og spise med, som hun får mens vi går hjem. Hvis ikke jeg har noget med, er der drama hele vejen hjem.
Så som du kan se, så får hun umiddelbart den mad og drikke hun skal have i løbet af dagen, men alligevel vågner hun om natten.
Skal jeg give drømmeflasken tidligere eller skal jeg fortynde den og håbe hun bliver træt af den tynde mælk?
Venlig hilsen
Annette og Ada