Brev:
Refluksbarn skal vende sig til at falde i søvn selv
26. april 2016
Alder:
5 mdr.
Refluksbarn skal vende sig til at falde i søvn selv
Kære Helen,
Filippa på 5 1/2 måned har været refluksbarn og har fået Nexium indtil hun var 3 mnd gammel. Hun har været meget ked om natten, så i de første 3 mnd plus medicinafvænningsperioden på 1 1/2 mnd herefter har vi måttet vugge/gå hende i søvn mange gange i løbet af natten.
Nu har vi en fornemmelse af at hun endelig er ovre sin refluks. Og nu bøvler vi med at hun ikke kan falde i søvn selv om natten. Hun vågner meget ofte stadigvæk - måske fordi dette bare er blevet en refleks hos hende, men i særdeleshed også fordi hun laver afføring gennemsnitligt 2-5 gange i løbet af natten. Det tager hende nogle gange lang tid at lave afføringen og så er hun blevet meget vågen når hun er blevet skiftet og så er det virkelig svært for hende at falde til ro igen (ikke fordi hun er ked af det, men bare fordi hun har været vågen i 45-60 min). Jeg ammer fuldt ud og kan forstå på div. læger at det er helt normalt at hun har så mange bleer om natten. Synes dog det er ret ekstremt i hendes alder. HVad tænker du?
Vi forsøger i disse dage at give hende mme og skemad i håb om hendes afføring bliver mere fast og ikke kommer 15 gange om dagen. Men det virker som lang vej ligenu, for hun er ikke glad for flaske og ej heller for grød og vi er oppe en i timen hele natten (fra hun bliver lagt kl.19-20 til næste morgen kl.5-6 når hun vågner).
Hendes rytme er nogenlunde følg +/- en time:
kl.5-6: F vågner
kl.6-7: ammer
kl.8: ammer igen og bliver lagt til lur
kl.8-11/12: formiddagslur
kl.11/12: ammer
kl.14: ammer igen og bliver lagt til lur
kl.14-15/16: eftermiddagslur
kl.17: ammer
kl.19/20: ammer og lægges til natten
F er blevet svær at lægge - måske fordi hun ikke får nok mælk og er sulten? og vågner efter 45 min og er ulykkelig i søvne - er hun sulten igen? her ammer jeg hende typisk igen og får hende lagt med besvær hvis jeg går hende i søvn i armene. Sådan fortsætter natten med at hun vågner og enten græder fordi hun får basket sutten ud af munden, eller fordi hun skal lave afføring (kun nogle gange vågner hun i et hyl fordi det gør ondt at lave den fordi hun har så meget afføring så det desværre "ætser" hendes hud lidt - også selv om vi smører og vasker hele tiden), eller fordi hun formodentlig er sulten.
Hun falder ikke i søvn af sig selv så vi går og vugger hende i søvn hele natten. Hvad skal vi gøre for at ændre de dårlige vaner og hvad gør vi med al den afføring som er med til at vække hende?
Om dagen falder hun selv i søvn i vognen.
På forhånd mange tak.
Mange hilsener,
Marie