Vil ikke puttes til nat

20. april 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vil ikke puttes til nat

Kære Helen!

Tak for dit sidste svar ang. vores ene tvillingedreng, som er begyndt at spise fast føde.

Nu skriver jeg ang. vores anden dreng, tvilling B, som nu er otte måneder. I en del uger har det været svært for mig at putte ham til nat. Vores rutine er, at begge drenge får godnatgrød, inden de bliver gjort klar til natten. Derefter ammer jeg dem siddende, og de bliver lagt i seng omkring kl 20. Tidligere fungerede det fint for begge drenge, men jeg kan simpelthen ikke lægge B længere. Det ene problem er, at han ikke vil ligge ned i sin seng. I samme øjeblik jeg lægger ham i hans tremmeseng, vender han sig om på maven og begynder at kravle rundt i sengen, rejser sig op ved tremmerne og står og kigger på mig og sin bror (som ligger i sin egen tremmeseng) og smiler og griner. Selv de gange han er virkelig træt, gør han det samme, dog ikke i samme gode humør.

I ren frustration har jeg en del gange nu ammet ham liggende i dobbeltsengen og ventet på, at han skulle falde i søvn og dermed undgået det helt store skrigeri. Det er dog ikke altid, det hjælper.

Det andet problem er, at han ofte har meget svært ved at falde til ro og kravler grædende rundt i sengen uden at ville lade sig trøste af hverken sut, amning, sang eller andet. Fx i aftes ville han efter et stykke tids putning hverken have bryst, sut eller andet, bare kravle grædende rundt i sengen. Det var ekstra problematisk, idet hans bror lå ved siden af. Efter endelig at være faldet i søvn vågnede han nogle timer senere igen, og jeg havde samme problem: Han ville hverken have bryst eller sut, men var lysvågen og ville kun stå i sin seng og mosle rundt. Efter 1,5-2 timer lagde jeg ham til brystet igen-igen, hvor han til sidst faldt til ro, og jeg kunne lægge ham over til min ...

Annonce

... mand i dobbeltsengen. Jeg turde ikke lægge ham i tremmesengen af frygt for, at han skulle vågne igen, ligesom han gjorde en halv time tidligere, og som han har gjort uendeligt mange gange før: Det er sket et hav af gange, at han er faldet til ro eller i søvn hos mig, og så snart jeg rejser mig for at lægge ham i seng, er han lysvågen.

Jeg har bemærket, at B ofte falder i søvn på siden eller allerhelst på maven og ikke vil ligge på ryggen. Dette gælder også om dagen, hvor vi for længst har opgivet at skifte ham i liggende position på puslebordet. Han er en utroligt livlig og meget glad dreng, som dagen igennem tumler og kravler og er fysisk meget aktiv.

Tidligere vågnede han ofte og "headbangede", men det er han holdt op med igen.

Jeg mener at vide, at du er fortaler for, at børn, når de når en vis alder, skal lære at falde i søvn i deres egen seng. Jeg ville så gerne lære B netop dette, men føler mig aldeles magtesløs, når han nærmest allerede i luften stritter imod, når jeg forsøger at lægge ham.

Om natten vågner de begge og vil ammes/trøstes ved brystet, men jeg er tvivl om, hvornår jeg skal stoppe helt med at give dem mælk om natten, især fordi der ser ud til at være tænder på vej hos begge, og jeg ikke vil gøre ondt værre ved at nægte dem brystet, når/hvis de har ondt i gummerne.

Om dagen sover drengene både formiddagslur og eftermiddagslur sammen i klapvogn på altanen. Dette fungerer helt fantastisk - de falder begge lynhurtigt i søvn og sover to pæne lure uden opvågninger. Jeg ville ønske, at jeg kunne overføre dette mønster til nattesøvnen, men har svært ved at se hvordan.

Det er svært at beskrive situationen på en overskuelig måde, men jeg håber, du kan forstå problemet og hjælpe os.

Venlig hilsen
mor til tre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.