Fra to lure til en?

4. april 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Fra to lure til en?

Kære Helen,

Min datter er knap 14 mdr (om 10 dage) og sover to lure. Det er meget uregelmæssigt hvor længe hun sover. Nogle gange en time formiddag og et par timer eftermiddag eller omvendt. Der er ikke umiddelbart noget mønster.

Hendes døgnrytme ser således ud:
Vækkes senest kl 6.45, hvis hun ikke allerede er vågen
Puttes til formiddagslur kl 9.15
Puttes til eftermiddagslur på et tidspunkt ml kl 13 og 14.30, afhængig af hvor længe hun sov til formiddag
Vækkes senest kl 15.30 for at hente storebrødre
Puttes til nat ml kl 20 og 20.30

Jeg er ved at være ivrig efter at få slået de to lure sammen til en middagslur. Hun virker aldrig træt, når jeg putter hende, men hun falder alligevel relativt nemt i søvn, dog bliver det efterhånden sværere at putte hende til den sidste lur.

Jeg har hende stadig hjemme, og sådan skal det være et stykke tid endnu. Hun har en alder, hvor hun har glæde af at være sammen med andre børn på sin egen alder, men med den søvnrytme hun har, er det svært at få tingene til at hænge sammen. Legestuer og den legegruppe, som vi netop er kommet med i, foregår om ...

Annonce

... formiddagen, samt den svømmehal vi bruger har åbent om formiddagen. Jeg synes ikke at vi rigtigt laver noget i løbet af ugen, andet end at være hjemme og køre nogle småture. Det begynder at kede mig, og jeg tænker at det var det, der fik mig til at køre sur i det, da drengene havde samme alder.

I weekenderne er det svært at lave noget sammen hele familien, når hun sover som hun gør. Ydermere vil jeg gerne kunne hente mine drenge lidt tidligere. En sidste ting, som også taler for at hun måske får ”for meget” søvn om dagen er at hun med jævne mellemrum ligger vågen, måske halvanden time om natten. Hun er ikke ked af det, er bare lysvågen.

En ting som taler for at bibeholde de to lure er netop at hun sover så uregelmæssigt, så hvis hun kun sover kort tid til den første lur, kan hun indhente søvn ved den næste.

Jeg har altid været tilhænger af at lade mine børn selv styre hvor meget og hvor længe de skal sove, men jeg tænker lige nu at det mest hensigtsmæssige for alle er at vi forsøger at få min datter ned på en lur. Hvad tænker du? Og har du nogle gode råd i overgangsperioden?

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.