Drengen der ikke ville sove

1. april 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Drengen der ikke ville sove

Hej Helen.

Skriver til dig i ret fortvivlet tilstand.

Vores dreng har, siden han var helt lille, haft svært ved at sove længere tid ad gangen.
Først var det maveproblemer, som lægerne tilskrev kolik.
Da det gik i sig selv (ved fire måneders alderen) mente mange, at han bare lige skulle blive lidt større og vænne sig til ikke at have ondt i maven mere.

Hvis det ikke var det ene, var det nok det andet... Vi gættede løs og prøvede alt muligt.
Kørte bla. så nøjagtigt vi kunne efter dit skema - men intet hjalp.
Da han skulle begynde på fast føde, tænkte vi, at det helt sikkert kunne hjælpe ham. Måske han bare var sulten? Men nej. Samme historie.

Hans dagslure er blevet meget bedre. De var på 35-45 minutter ad gangen indtil han var ca. 1/2 år. Nu kan de, på en god dag, godt vare 1 1/2 time.
Men nætterne er og har været et sandt mareridt!

Han ligger meget uroligt og vågner ved den mindste lyd.
Vi er nede på to amninger om natten nu. En ved sengetid kl. 19.30 og igen en ved midnat, hvor han er lysvågen.
Amning får ham til at blive døsig og (formentlig) tryg og så kan vi med lidt held putte ham igen så han sover en lille time.
Mellem 19.30 og midnat, tager han nogle ok gode stræk. Helt op til 1 1/2 time uden at vågne i skrig.
Men nætterne (efter midnat) er anderledes. Der vågner han ofte og græder. Nogle gange mosler han bare rundt først, men ender som oftest med klynk og derefter gråd.
Vi schysser ham og tager ham op og rokker ham og lægger ham igen med sutten. Op og ned og op og ned - hele tiden - natten lang.

Du skrev på et tidspunkt til os, at han garanteret bare var ved at opdage sin stemme og at hans uro nok var pga. hans motoriske udvikling.
Det er efterhånden over to måneder siden nu og det er stadig det samme.

Nu kan det så være tænder - men altså - come on... Der MÅ da være noget rivende galt! Det bliver bare ved og ...

Annonce

... ved og ved. Ligemeget hvad vi prøver.

Vi har alle tre sovet i samme rum indtil han var et halvt år gammel. Så kom han, i et forsøg, på eget værelse. Det varede kun et par måneder, da det heller ikke hjalp. Vi troede faktisk, at vi vækkede ham ved vores tilstedeværelse.

Så skiftedes vi til at ligge på en gæsteseng i samme rum som ham. Egentlig for at undgå det rend frem og tilbage, hvor ingen får sovet. Og så også for at se om han egentlig bare var utryg på eget værelse. Men det virker så heller ikke positivt på hans søvn.
Han har en god madras og en ret dejlig dundyne med en god bæreevne (som han i øvrigt sparker af!)

Han er naturligvis blevet tjekket af alm. familielæge, øre/næse/hals læge, børnelæge, har udvidet besøg af sundhedsplejerske og vi har i øvrigt gået til kiropraktor og fysioterapeut med ham.

Alle siger bare: "I skal bare være glade for at han er så glad og frisk som han er". For det ER HAN! På trods af manglende søvn.

Det er alligevel utroligt, at han trods alt udvikler sig og er glad om dagen.
Men jeg finder det endnu mere utroligt, at INGEN - som i INGEN kan give os et råd, der rent faktisk virker!

Kan det være rigtigt, at der "bare er nogle børn, der ikke vil sove".
Det med at tiden arbejder for os, er (i hans første leveår) en sandhed med modifikationer. Det har aldrig været værre med nætterne end det er nu.

Vi er slidt HELT ned til sokkeholderne nu og jeg skal forestille at starte på job om kort tid. Jeg kan have nætter, hvor jeg kun har blundet og måske sammenlagt sovet to timer.
Det holder ikke en meter - men det skal jo gå. For hvilket valg har jeg?

Har du en idé til noget vi kan gøre anderledes? Vi famler vist i blinde i øjeblikket og vil med glæde prøve noget nyt. Tænk hvis vi har overset en lillebitte ting, som vi "bare skulle have gjort"

På forhånd tusind tak!

Carl Emils dødtrætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder