Putning; 2 år og 2 mdr.

24. marts 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Putning; 2 år og 2 mdr.

Kære Helen.

Hjælp & vejledning søges nu igen!

Sagen er, at vores datter på knap 26 mdr. er en 'tidsrøver', når der skal puttes.

Hun er en følsom og pige, der udviser klare tegn på HSP og altid har været tilbageholdende og opmærksom på sine omgivelser, samt tryghedskrævende og morsyg.

Hun klarer sig fint i sociale sammenhænge samt i dagplejen, men er hurtig til at reagere på ubehag, smerte osv., og har let til tårer. Hun virker ikke så følelsesmæssigt robust, men er dog kommet langt og er igang med at lære at tackle verden og dens udfordringer, bl.a. ved mors hjælp og vejledning (" det er OK at slå sig/falde osv., det gør alle børn nogengange min skat").

Vi sam-sover med hende, således at hun ligger i sin juniorseng, som er skubbet sammen med vores dobbeltseng. Yderst ligger lille Ellen, Mor i midten og Far tilsidst. Hun kan uhindret rulle/komme over i Mors seng, om ønsket.

Problem; det tager ml. 1-2 timer at putte. Lige under en time, hvis Far putter. Godt 2 timer, hvis Mor putter. Og ydermere er der megen uro, opvågning, gråd, klynk, skrig ...

Annonce

... og kalden på mor hver nat. Og mor er udmattet!, og træt af al den symbiose og afhængighed. Træt af at skulle være til rådighed, berolige og være nærværende både psykisk og fysisk hele natten -og dagen.

Hendes dag er som følger:

Op ca. kl. 06.15, ren ble og morgenmad
I dagpleje ca. kl. 8-9, frugt og bolle
Kl. halv tolv er der frokost
Lur kl. 12-14, frugt og bolle
Hentes ca kl. 15, hjem
Ca. kl. 17.30, aftensmad
Ca. kl. 18.30, havregryn med mælk
Ca. kl. 19, i seng

Vi forsøger at skiftes til at putte, selvom det mange gange er mor der putter idet far er på arbejde el. lign. Hun protesterer meget mod at far skal putte, klynger sig skrigende til mor og er utrøstelig. Falder dog i søvn på under 1 time med far. Hvorimod putning med mor tager 2 timer, hvor hun karter rundt i sengen, driller, er grænsesøgende, legesyg og dominerende.

Hvad kan vi gøre for at opnå en kort puttetid, en rolig nat og på sigt en lille pige, der kan falde i søvn alene og helst på eget værelse? Mor er træt!

På forhånd tak for dine anvendelige og fine svar.

Venligst
Hønemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder