Døgnrytme - spise- og sovevaner

9. marts 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Døgnrytme - spise- og sovevaner

Kære Helen,

Tak for dine svar sidst. Det er rart at få nogle gode input. Pigerne er nu blevet 7,5 mdr. og kan lige pludseligt så meget. De rokker på alle fire, møffer sig fremad og den ene piger kan næsten sætte sig selv op.

Deres sovemønster er desværre uændret til trods for en ihærdig indsats - de sover altså fortsat ikke mere end 40 min. af gangen til trods for lange gåture med vind på kinderne, flaske inden sovetid for at sikre mæthed, vuggen og schh' osv. Jeg tror efterhånden jeg er et sted, hvor jeg er nødt til at acceptere, at det er sådan det er. Når jeg regner sammen hvor meget de sover på et helt døgn, passer det egentligt meget godt - de har bare mange små, korte lure.

Det giver dog lidt udfordringer ift. at få lavet en fornuftig døgnrytme (spise og sove). Jeg henter meget inspiration i dine besvarelser til andre, men i og med at pigerne ikke sover så længe af gangen - og herved ikke kan være vågne ret længe af gangen - er det svært at få det passet ind i vores hverdag.

Vores nuværende rytme ser ca. sådan ud:

Tidlig morgen 04:30: Flaske (140 ml) og sover videre (denne er indført i håb om at de sover lidt længere om morgenen - de begyndte at vågne kl 5 og ville op. Med denne flaske sover de til 06:20)

Morgen 07:30: Havregrød med frugt, vand af kop

08:30: Puttes til lur uden flaske (sover ca. 40 min.)

Formiddag 09:30: Frugtmos, smagsprøver på en bolle m/ smør, vand af kop

11:15: Puttes til lur uden flaske (sover ca. 40 min.)

Frokost 12:00: Øllebrød, majssnack til hånden, vand af kop

Eftermiddag 14:30: Puttes til lur m/ flaske (100-140 ...

Annonce

... ml)
(Denne lur forsøger vi at få til at vare 1 1/2 time - det lykkes enkelte gange, men det er mere undtagelsen end reglen)

Aften 17:00-17:30: Grøntsagsmos m/ kød el. fisk, vand af kop (vi tager her udgangspunkt i vores mad)

De puttes til natten kl. 18:30-19:00 med en flaske (200 ml). (Vi ville gerne have dem puttet lidt senere, men de kan simpelthen ikke holde til mere på dette tidspunkt (både med og uden sen eftermiddagslur) og sover også så snart de rammer madrassen.)

Sen aften 24:00: Drømmeflaske (200 ml)

Som du kan se, er vi fortsat på 3 lure dagligt. Den sidste periode fra de vågner fra eftermiddagslur til de bliver puttet til natten er egentligt for lang ift. hvad de kan uden brok, men de begyndte at sove mindre og mindre om natten, så vi har forsøgt at kvitte deres 4. lur, som lå tidlig aften.

I samme åndedrag indførte vi en flaske kl. 04:30. MEN - denne flaske har resulteret i, at de ikke vil spise så meget morgengrød. Jeg laver havregrød af 1 dl. havregryn, 2 dl. vand og lidt revet frugt/frugtmos, men de spiser tilsammen knap 1/2 - 3/4 af dette. De er ret tydelige i, hvornår de ikke vil have mere, hvilket jeg jo som udgangspunkt synes er en god ting. Tænker du, at vi fortsat skal lade dem selv styre det, eller skal vi skrue ned for nat/tidlig morgen flaskerne?

Generelt kan vi simpelthen ikke få mere mad i dem end ovenstående (som er presset til et max). Der er flere dage, hvor de takker nej til deres aftensmad.

Jeg håber, at du kan hjælpe os lidt på vej med at vise en fornuftig døgnrytme, som kan passe ind i de smås soverytme.

Mange hilsner fra tvillingemor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.